– Det er helt kaos, forteller Solveig Lindgren, butikksjef på Coop Extra Borgåsen.

Posthyllene deres er fulle og flere handlevogner er fylt opp med pakker. Til vanlig kommer det rundt 100 pakker til butikken i uka. Denne uka har det kommet 250 pakker fra PostNord, i tillegg til to bur med pakker fra posten.

– Vi merker veldig godt at folk handler mer og mer på nett, og etter Black friday har det eksplodert, forteller Lindgren.

– Hent pakkene

Hun merker en større pågang i år enn tidligere og sier at det er tydelig at nettsalg blir mer og mer populært.

– Kundene sier det også når de henter pakkene, at de har handlet alle julegavene på nett, forteller Lindgren.

De ansatte bruker mye tid på å levere ut pakkene. Både i kassa og på posten fyller køen seg opp.

– Vi er først og fremst en dagligvarehandel, så det sier seg selv at det blir mye ekstra jobb. Vi skjønner at det er frustrerende for kundene, men det er også frustrerende for oss som gjerne vil betjene og få det unna så raskt som mulig. Det er ganske tøft for oss som jobber her, sier hun, og oppfordrer kundene til å hente pakkene så raskt som mulig.

– Mange er flinke, men det er alltid noen som henger igjen.

Butikksjefen regner med at det verste vil roe seg i løpet av de neste ukene.

– Det er ille mens det står på, men i fjor roa det seg ganske greit uka etter Black friday. Men det er klart at pakketrykket er ekstra fram til jul, sier hun.

Pakketips

• Hent pakken så fort som mulig.

• Ha hentelapp eller hentekode klar når det er din tur.

• Husk legitimasjon om du skal hente en pakke som krever det.

• Ha pakkene klare dersom du skal sende. Kjøp gjerne adressekort på nett. Husk riktig adresse og å bruke god emballasje.

• Unngå rushtidene om morgenen og på ettermiddagen om du kan det.

• Vær blid i køen. Det smitter på de andre og gjør ventetiden kortere.