Siden april har han hatt nesten 380 millioner visninger på snapchap, og det skyldes at han lager sine egne filter for å «freshe» opp bilder. De kan hvem som helst over hele verden laste ned å bruke på egne bilder.

Stort i USA

Han vet ikke hvor mange unike følgere han har, men akkurat i dag ligger han på 16. plass på topplista i hele verden. Antall visninger har han fått siden april.

– Det var da jeg begynte å lage filter. Jeg delte de med noen kamerater, og de delte videre. Så tok det bare helt av. Snøballen begynte skikkelig å rulle, men fortsatt har jeg ikke tjent en eneste krone på dette. Visninger gir ikke inntekt, men kommer jeg opp i et visst antall abonnenter på mine filter kan jeg ta betalt, smiler han, og forteller at han nå er invitert til snapchat-events i California i oktober – sammen med to andre nordmenn som også laget filter til snapchap.

– Da vil vi få dekket hele turen, det eneste jeg trenger er lommepenger.

Skjønner det ikke

Han skjønner ikke helt hvorfor hans filter har tatt helt av. Han legger ut bilder som er behandlet med egne filter hver dag, og nå har også norske bloggere blitt interessert i hans produkter.

– Jeg er i dialog om et samarbeid, men ingenting er spikret. Men kommer man seg inn i bloggernes verden åpner det seg nye dører. Alle bloggere bruker filter på bilder de legger ut, forteller Markussen Eide, som har vært i kontakt med en designer i India som har vist interesse for det han driver med.

ORIGINAL: Dette er originalbildet som er tatt av Jonas Markussen Eide.FILTER: Slik ser bildet ut etter et tastetrykk på Snapchat filter som er laget av Jonas Markussen Eide.

Leker seg på Lightroom

Det hele startet egentlig i fjor. I redigeringsprogrammet Lightroom behandlet han bilder han selv hadde tatt, og i vinter bestemte han seg for å utforske filterverden på snapchat. Han fulgte med på andres filter – og standardfilter som lå på snapchat. Han følte det var noe manglet, og dermed satte han i gang arbeidet med å gjøre noe annerledes.

– Det er nok en del som sitter og redigerer egne bilder i Fotoshop og Lightroom, men ved å bruke disse filtrene i snapchat er bildene behandlet i løpet av sekunder – og dermed er det bare å legge dem ut til hele verden. Som plattform er jeg sikker på at Snapchat bare blir større og større, i motsetning til Instagram og Facebook. I dag er det godt over 100 millioner mennesker som er inne på Snapchat hver dag, og derfor er det viktig å ta dette initiativet nå. Og jeg har vært heldig og blitt oppdaget, sier den 20 år gamle hjuksebøingen.

LIGHTROOM: Jonas Markussen Eide bruker noen timer i Lightroom for å lage utkastene til filter.

Seks prosent over 35 år

Han kan gå inn på statistikken å se alderen på sine følgere. Kun seks prosent av visningene er sett av personer over 35 år. Størst treffprosent har han i aldersgruppen 13 til 17 år. Der viser tallene 45 prosent. Så følger 24 prosent i aldersgruppen 18 til 20 år, og 14 prosent hos de mellom 21 og 24 år.

Markussen Eide jobber også i mediebyrået Illeris Digital. De holder til i Midt Telemark, og skreddersyr digitale løsninger for bedrifter.

– Jeg har alltid hatt interesse for data. Drømmen er som sagt å kunne leve av dette. Men foreløpig får man ikke betalt for at noen laster ned filter, sier 20-åringen, som til nå har produsert og lagt ut 11 filter.