Tapper 400 000 flasker kildevann i døgnet

FOR FULLT: Ron Teunissen, stedfortreder for daglig leder og rapportansvarlig Stian Aasbak kan fortelle om topp produksjon ved Telemark kildevann.

FOR FULLT: Ron Teunissen, stedfortreder for daglig leder og rapportansvarlig Stian Aasbak kan fortelle om topp produksjon ved Telemark kildevann.

Artikkelen er over 4 år gammel

FYRESDAL: Full fart ved Telemark kildevann i Fyresdal om dagen. Produksjonen går for fullt for å slukke tørsten til nordmenn og svensker.

DEL

– Nei, vi klager ikke på varmen, for det er slike solfylte somre som den i år vi trenger mange av, sier en svært fornøyd Ron Teunissen, som er stedfortreder for daglig leder Leif Atle Viken.

Teunissen forteller vider at bedriftens to produksjonsliner kjøres for fullt, noe som innebære hele 400 000 flasker med kildevann av ulike typer på ulike flasker i løpet av døgnet.

– Juli ser ut til å bli veldig bra for oss, og vi regner med en vekst i 2014 på mellom 10–15 prosent, fortsetter han.

VANN I FYRESDAL

Det er kildevann med og uten kullsyre med flere smaker som produseres i Fyresdal.

– I fjor flyttet vi brusproduksjonen til avdelingen i Aurskog, i lokalene til Think-fabrikken for å konsentrere oss om vannproduksjonen i Fyresdal. Her har vi som nevnt to produksjonslinjer som nå går for fullt, mens vi i Aurskog foreløpig har én linje.

Teunissen forteller vider at kildevannet fra bedriftens tre brønner i Fyresdal går i tillegg til Norge også til «søta broder».

- Anslagsvis 25 prosent av det vi produserer går til det svenske markedet.

– Har dere sett på andre lande i Europa?

– Vi har jo sett på andre markeder, men det vil bli kostbart å transportere vann over store avstander utenfor Norden.

– VANN I VARMEN

Han er ikke i tvil om at folk flest vil ha vann – kildevann, når sola steiker og det er skikkelig varmt, som det har vært i juli.

– Som nevnt, vi produserer det vi makter.

– Er det forskjell på hva nordmenn og svensker vil ha?

– Med hensyn til størrelse på flasken, er det klar forskjell. Nordmenn kjøper stort sett 1,5 liters flasker med vann, noe «drister» seg til 0,75 liters. Svenskene derimot kjøper mest småflasker på 0,33 liter, flasker som er greie å ta med seg på tur. Trolig er nordmenn mer prisbevisste enn svenskene i så måte.

Han forteller vider at bedriften er på hogget med utvikling av nye produkter.

– De siste produktene våre er «Cola», «Organge» og «Partybrus», som har blitt godt mottatt hos forbrukeren. Vi jobber med et par større prosjekter, hvor det i det ene tilfelle er snakk om store volum. Akkurat hva det dreier seg om, får vi eventuelt komme tilbake til. Allerede har vi et stort antall produkter, blant annet vann med ulike smaker.

STORE KUNDER

Ifølge Teunissen har Telemark kildevann store og godt etablerte kunder i markedet. Blant annet Norgesgruppen, Coop og Ica, samt Coca-Cola, som bedriften produserer Bon Acqua for.

– Veldig betryggende å ha disse i «ryggen», noe som innebærer forutsigbarhet.

– Hva betyr den gode sommeren?

– At vi har noe å flyte på utover høsten.

Artikkeltags