Gå til sidens hovedinnhold

- Ikke svekk bygda vår

SILJAN: - Vårt lokale Nav-kontor gjør en glimrende jobb for innbyggerne, likevel blir budsjettene kuttet hvert år. Det framstår som en styrt avvikling, og det kan vi overhode ikke godta.

Uttalelsen kommer fra ordføreren i Siljan, Kjell Sølverød (Senterpartiet).

Han har i lengre tid registrert at Nav sentralt gir færre midler til Nav-kontoret i Siljan, det skal være snakk om kutt på flere hundre tusen kroner per år.

Nabokommunen

- Vi vet godt at mange i det politiske Norge ønsker sentralisering på en rekke felt, og det er vel ikke fritt for at nabokommunen tenker i de baner, sier Sølverød.

- Men en slik sentralisering ønsker vi ikke for Nav i vår kommune. Kontoret fungerer utmerket der de ansatte er tilgjengelige og på tilbudssida, spesielt i forhold til de unge. Dette vil vi ikke gi slipp på, overhode.

Ser fram mot valget

Ordføreren får fram at formannskapet i Siljan har vært i møte med Nav og blitt alvorlig bekymret over signalene de har fått.

- Og når de i tillegg kutter i budsjettene hver år, er det lett å tenke seg av vi i virkeligheten står overfor et ønske om styrt avvikling. Jeg tar i alle fall situasjonen på dypeste alvor. Særlig tror jeg det blir utfordrende når en av de ansatte går av med pensjon og ikke skal erstattes.

- Kan valget til høsten hjelpe?

- Ja, det tror jeg virkelig. Både vi i Siljan, som resten av landet, trenger virkelig en ny regjering. Sentralisering er ikke alt.

Nav informerer

Direktør for Nav i Vestfold og Telemark, Terje Tønnessen, bedyrer dog at det ikke er noen konkrete planer om nedleggelse av Nav-kontoret på Siljan per nå.

- Men de aller minste kontorene er jo bestandig i fare i forhold til årlige budsjetter og nødvendig bemanning, i både stat og kommune. Denne fremtidige situasjonen er diskutert politisk med oss tidligere. Det er vel lite sannsynlig at det vil bli noen forandringer nå under korona-situasjonen 2021, uttrykker Tønnessen.

Mål for 2021

Sølverød viser på sin side til et "Mål og disponeringsbrev" for 2021, Nav fylke. Her heter det blant annet:

"Hver enkelt leder har ansvar for nødvendige tilpasninger og endringer i eget kontor som følge av stadig nye digitale leveranser. Det krever at kontorene er oppdatert på utviklingen av de nye digitale løsningene, og at kompetansen i enhetene tilpasses i takt med at flere tjenester digitaliseres. En vellykket omstilling krever at ledere, tillitsvalgte og medarbeidere diskuterer og tilpasser arbeidsprosesser og oppgavefordeling ut ifra de nye løsningene."

I tillegg:

"Kompetanseutvikling i NAV-kontoret skal skje gjennom statlig og kommunalt samarbeid. NAV-leder har ansvar for å sikre tilstrekkelig kompetanse i sin enhet."