Gå til sidens hovedinnhold

Her er det billigst og dyrest å være forkjølet

Opptil 20 prosent i prisforskjell for samme pakke med smertestillende tabletter.

Nå er det høysesong for både forkjølelse og koronavirus. Og det snufses og harkes i hver en krok av landet. Men det finnes alltid en rekke, lindrende produkter som du ikke klarer deg uten når du ligger febril i senga.

- Vi selger veldig mye reseptfrie legemidler, sier kjøpmann Lars Norrman hos Rema 1000 på Arkaden i Skien sentrum.

Han mener at den viktigste årsaken er at dagligvarekjedene selger disse legemidlene til del mye rimeligere enn apotekene. Så er spørsmålet hvor stor er forskjellen i pris mellom de forskjellige lavpriskjedene.

Nettavisen har derfor sjekket hvor det er billigst å handle smertestillende, halspastiller, vitaminer og nesespray. En handlekurv bestående av 26 varer ble prissjekket hos de fire lavpriskjedene Oda, Kiwi, Rema 1000 og Extra.

Les hele testen lenger ned i saken.

Forskjellene kommer til syne

I dagligvarebutikken i Skien sentrum ble det for to måneder siden laget en egen seksjon inne i butikken for slike legemidler. Butikkene er pålagt å selge varene over disk, men det er nå satt opp produktplakater som viser vareutvalget og priser.

- Det er gjort for å gjøre det enklere for kundene, sier Norrmann.

Vår pristest viser at det er opptil fem kroner prisdifferanse på klassisk smertestillende som Panodil, og nesten tre kroner for Docs Halslinser. Et prispåslag på opptil 21 prosent på det meste.

– De takler ikke å holde lik pris på alt. Når Nettavisen kjører på med tematester, og sjekker uvanlige produkter, kommer forskjellene til syne.

Det sier Rune Nikolaisen i Gjerrigknark.com til Nettavisen.

Oda er testens taper, og er syv kroner og femti øre dyrere enn testens vinner, Extra. Rema 1000 kommer på nest siste plass, og Kiwi kommer på andre plass.

Nikolaisen sier at han ikke får gjentatt mantraet sitt nok ganger om at dagligvarekunder alltid sammenligne prisene.

Når det gjelder prisforskjellen på Panodil, der samtlige kjeder tar fem kroner mer enn Rema 1000 for identisk produkt, mener han at dette er typiske varer det er vanskelig å sammenligne.

– Medisiner som smertestillende ligger bak disk eller må kjøpes på automat. Derfor er det ikke så enkelt for forbruker å verken følge med, eller sammenligne prisen på disse produktene, sier han.

– Hvordan vil du kommentere at klassikern Docs Halslinser er tre kroner dyrere hos Oda og Rema 1000?

– Docs Halslinser er en klassisk vare som er plassert ved kassen, som du ofte bare griper, uten å tenke på pris, sier han, og understreker:

– Ingen av kjedene gir ved dørene, og vi kan ikke stole på at de er billigst selv om dagligvarekjedene påstår det.

Nikolaisen mener testens taper Oda, som nylig har inntatt lavprismarkedet, må jobbe litt mer for å følge med i lavprissegmentet.

Kjører kampanje

Kommersiell direktør i Oda, Tor Erik Aag, mener det er en enkel forklaring på hvorfor Oda taper pristesten.

– Vi er dyrere på Docs Halslinser fordi vi kjører kampanje på fem for fire om dagen. Vi kan ikke endre prisen midt i en kampanjeperiode. Det ville vært lureri, sier han.

Aag understreker at Oda har en prisgaranti mot Rema 1000 som innebærer at kundene alltid skal få samme pris som hos Rema 1000.

Nettavisens tidligere tester har imidlertid vist at Oda ikke kommer likt ut på sluttsummen som Rema 1000. Aag vil ikke være med på at kundene ikke kan stole på prisgarantien deres.

– Hvis det skulle vise seg at vi er dyrere enn Rema 1000 kan kundene ta kontakt med kundeservice, og vi vil refundere pengene, sier han.

– Er det mange som har gjort det?

– Ja, det er det en del kunder som har gjort. I de tilfellene det er aktuelt refunderer vi mellomlegget. Jeg vil likevel understreke at vi i det store og hele har like priser som Rema 1000.

Økonomiprofessor er overrasket

Økonomiprofessor, Øystein Foros, ved Norges Handelshøyskole, er overrasket over resultatet i Nettavisens pristest.

– Dette er produkter kjedene ikke har hovedfokus på, og som de heller ikke frykter at mediene skal pristeste. Jeg er derfor overrasket over hvor ekstremt tett de ligger på hverandre, uttaler han.

Selv om Oda taper pristesten, understreker han at testen viser et øyeblikksbilde, og at det varierer fra dag til dag.

Nettavisen har tidligere skrevet om at det tar kun få minutter fra knappen i prisavdelingen trykkes ned til prisene i butikken endrer seg. I perioder med stor priskonkurranse, for eksempel før jul, kan i prinsippet varen ha endret pris fra den er lagt i handlevognen til den er betalt i kassen.

Foros mener at selv om det er mye med opptil fem kroner i prisforskjell på identisk produkt, og at pristesten viser tosifret prisforskjell i prosent, så er det store bildet at lavpriskjedene ligger relativt likt.

Mener det er viktig å vinne

Økonomiprofessoren mener det ikke må pågå for lenge at Oda ikke holder lovnaden om å være like billig som Rema 1000.

– Det er en opplagt nedside for Oda å tape Nettavisens pristest eller andre pristester. Når de først har sagt at de skal være like billig som Rema 1000, er det viktig å levere på det, sier han.

– Hvor lenge kan Oda tillate seg å havne bak Rema 1000 i slike tester?

– Det er vanskelig å si, men det er uansett viktig at de på et tidspunkt leverer på det de lover. Hvis Oda fortsetter å innta fjerde plassen blant lavpriskjedene, vil det fort skapes en oppfatning om at de alltid er litt dyrere, sier han, og tilføyer:

– Det holder ikke for Oda å bare justere ned til Rema 1000 sine priser, de må på noen produkter, hvis de har tenkt til å vinne disse testene, av og til rykke under på noen produkter.

Her kan du sjekke hvor det er billigst å være forkjølet:

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen er fornøyd med å vinne testen.

– Vi er nå inne i en forkjølelsesperiode. Det er derfor ekstra gledelig for Extras kunder at vi er billigst på en pleiende handlekurv i disse forkjølelsestider, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, til og tilføyer:

– Selv om vi er billigst, håper jeg kundene slipper unna den verste forkjølelsen.