Speedbåt-klubben har trent og kjørt race på Norsjø en rekke ganger tidligere, så Tom Erik Carlsen regner søknaden han nylig sendte inn om å få kjøre, som en formalitet. Etter planen skal båtene være på vannet mellom klokken 11.00 og 17.00 på lørdag for trening. Søndag mellom klokken 11.00 og 16.00 blir det race.

Banen på Norsjø blir rundt 1000 meter lang med sju til ni svinger. Klubben har flere førere i verdensklasse og kanskje dukker noen av dem opp.

- Vi er en gjeng som kjører både offshoreløp ute i havet og rundbaneløp som på Norsjø. Vi er ikke mange, men har de siste 10 årene hatt flere verdensmestere, europamestere og nordiske mestere i sporten, sier Tom Erik Carlsen.

Carlsen kan ikke love at noen av dem dukker opp på Norsjø, men utelukker det heller ikke.

- Jeg og han som ble verdensmester sist (Andre Solvang i 2019) reiser kanskje til Tyskland for å konkurrere i Adax-serien på samme tid, men det er ikke bestemt enda. Ett av stedene blir det.

Skal få mulighet til å kjøre selv

Carlsen sier de har trent og kjørt på Norsjø i en årrekke og sier det normalt ikke er noe problem å få tillatelse fra kommune og politi.

- I år prøver vi også å få til at hvis det dukker opp noen som har lyst til å prøve å kjøre selv, skal de få mulighet til det. Det er planen på lørdag. Søndag blir det fellesstart og race. Det er spektakulære greier, sier Carlsen.

All båtraceaktivitet i Norge som er organisert under Norsk motorsportforbund (NMF) er underlagt strenge nasjonal og internasjonale regler med hensyn til miljøet. Drammen sportsbåt team følger disse reglene.

Hentet fra søknaden til klubben:

- De båter som skal delta under arrangementet på Norsjø er alle av typen som kjøres med påhengsmotor. Disse motorene er av samme type som finnes nær sagt overalt og ikke minst i Norsjø som en del av "lystbåtflåten". Moderne påhengsmotorer er konstruert under strenge såkalt ICOMIA-krav med henblikk på støy og utslipp. I de klasser som skal kjøres på Norsjø er det deltakende båter med både 2- og 4-taktsmotorer og de motorene som er 2-taktere har olje blandet i bensinen for smøring av motoren, mens 4-taktsmotorene har oljen inne i seg som en vanlig bilmotor.

- De fleste kjører 4-taktere i dag, sier Carlsen til TA.

Videre heter det at oljen i 2-taktsmotoren er en biologiske nedbrytbar smøreolje. Oljen i en 4-taktsmotor er inne i motoren og kan således ikke renne ut selv om båten havarerer og havner under vann. Mengden bensin som medbringes i "tette" tanker om bord i båtene er sjelden over fem liter, da føreren ønsker å ha en så lett båt som mulig.

- Ved et totalhavari av en racerbåt på vannet vil mengden av miljøfarlige stoffer som kan slippes ut, nærmest være lik null. Skulle dog et havari forekomme vil det kunne være nødvendig å avhende den bensin og olje som er om bord, noe som blir gjort når båten kommer på land. Støynivået er meget lavt, selv om eksosen kommer ut over vann, heter det i søknaden.