– Følg med på tilstanden på batteriet, råder skadeforebygger.
– Det er nok mange som kun bruker sin private elsparkesykkel i sommerhalvåret. Men, vi tror mange ikke klar over at de har et ansvar hele året, fortsetter skadeforebygger, Therese Hofstad-Nilsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Nytt av året, er at fra 1. januar ble det lovpålagt å tegne egen ansvarsforsikring på elsparkesykler. Det betyr at elsparkesykkelen er ulovlig å bruke, dersom man ikke har tegnet forsikring. Har du ikke disse papirene i orden, kan det koste deg dyrt.
Forsikringsselskapet IF har tidligere uttalt at de frykter at hele 500 000 elsparkesykler er uforsikret.

Grepet forsikringsselskapet ikke opplyser deg om: Er du født før dette året kan du spare store summer
Kan selvantenne
Nå har forsikringsselskapet Fremtind registrert flere tilfeller av batterier som har begynt å brenne under lading, og også tilfeller av selvantenning når de ikke står til lading. Dersom elsparkesykkelen din begynner å brenne kan du bli ansvarlig for skadene brannen medfører.
– Én ting er om du er så uheldig at du tenner på egen garasje eller bolig. Det er dramatisk, men det er enda verre om du påfører andre boliger eller i verste fall et helt borettslag brannskader. Dette kan fort bli veldig dyrt, og ikke minst ende i en tragedie, sier Hofstad-Nielsen.
Ifølge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, er det solgt 435 000 elsparkesykler siden 2021 i Norge.
Håkon dro til Syden og ante fred og ingen fare – fikk en dyr lærepenge da han kom hjem
Følg med på tilstanden
Hofstad-Nielsen forteller at elsparkesykler ofte blir utsatt for hard medfart under bruk, og oppfordrer til at man bør følge med på tilstanden.
– Det gjelder spesielt batteriet, og er du usikker bør du vurdere å bytte det ut, sier Hofstad-Nielsen og avslutter:
– Når du lader elsparkesykkelen må du være våken og til stede. Og husk å ikke plasser den tett inntil rømningsveier. Disse alltid er fri for hindringer.
