Unngår konkurs?

Foto:

Artikkelen er over 11 år gammel

Flyselskapet Vildanden i Skien er i store økonomiske vanskeligheter. I et lukket møte i rådhuset i går ble Skiens politiske ledelse enige om å tilby eierne en omfattende kreditt- og låneoperasjon som kan redde selskapet.

DEL

Det bekrefter ordfører Rolf Erling Andersen (Ap) og rådmann Knut Wille overfor TA.

De akutte problemene fører til at Vildanden så snart det er avtalemessig i orden innstiller flyvingene på Molde.

Forbindelsen, som ble opprettet vesentlig på grunn av Ormen Lange-utbyggingen, har - etter det TA forstår - vært et tapssluk.

I vedtaket fra det lukkede møtet i formannskapet i går ettermiddag slås det fast at det er en forutsetning for kommunens videre deltagelse at de private investorene viser en plan. Den skal vise hvordan den videre driften skal sikres med nødvendig likviditet og egenkapital.

Planen skal senest foreligge til bystyrets møte 25. oktober. Og dokumentet skal tåle fullt dagslys.

LANGT INNE

- Ja. Vi kan ikke være med på en slik operasjon uten full offentlighet. Det har Skiens innbyggere krav på. Vi er ikke med på dette for å redde private investorer, men for å redde arbeidsplasser og flyplassen, sier Andersen til TA.

Han legger ikke skjul på at redningsaksjonen for hans del sitter langt inne. Hans tro på stadig skiftende drivere har vært syltynn de siste årene.

KREVDE BREDDE

Men på de ulike punktene i går var det - så vidt TA vet - et skiftende, men gjennomgående klart flertall.

Samtlige partier i formannskapet, inkludert et splittet Frp, er med. Uten en bred, tverrpolitisk støtte hadde ordføreren trolig vendt tommelen ned, sier han til TA.

MÅ GÅ?

Skien kommune er som flyplasseier en betydelig kreditor, men har ellers ikke eierinteresser i selve flyselskapet Vildanden.

Derfor vil verken Andersen eller rådmann Wille kommentere om kommunen vil kreve utskiftninger i styret eller den daglige ledelsen.

Den tidligere Høyre-politikeren, Tore J. Sundvor, er styreleder. Han har fem prosent i selskapet.

«SOMMERSOL»

Så sent som 8. september sa daglig leder Torbjørn Waag til TA at virksomheten var ute av en av sine mange turbulente perioder, med innleie av nye fly fra svenske Avitrans AB på ruter til Stavanger, Bergen, Molde og Stockholm. Kabinfaktoren er på over 50 prosent og ved utgangen av juli var driftsoverskuddet på omkring en million kroner.

- Vi er inne i en fin utvikling med økende trafikk, og tjener penger, sa Waag.

ÅTTE MILLIONER

Nå skylder Vildanden AS operatøren Avitrans betydelige beløp. Skien kommune, aksjonæreide Skien lufthavnservice AS, statlige Avinor, den private hovedaksjonæren og Vildanden-gründer Magne Forland og Magne Dale er andre, store kreditorer.

Det er snakk om i alt seks - åtte millioner kroner. De private eierne må skaffe minst halvparten selv, hvis kommunen skal kaste ut livlinen.

De blodrøde tallene skal ha kommet som lyn fra klar himmel på blant andre Skien kommune.

TRO OG TRO

Selskapet har, ifølge rådmann Wille, opplyst at passasjertallet i år vil havne på 56 000, en dobling fra 2006. Og målet i 2008 skal være 70 000.

Wille sier at ledelsen nå har dokumentert at det skal være mulig å oppnå lønnsomhet ved å konsentrere seg om Bergen og Stavanger.

Ordfører Rolf Erling Andersen antar at de private eierne, ved å finne ny, nødvendig kapital, selv tror på en framtid. Dermed går det også an å tro at kommunens tilbud kan berge selskapet fra konkurs, sier han til TA.

Artikkeltags