Tsjekkerne overtar på Geiteryggen

Artikkelen er over 12 år gammel

SKIEN: Det vesle tsjekkiske flyselskapet Air Aurora har overtatt flygingene mellom Skien og Bergen. Danske Danish Air Transport har flydd sin vei.

DEL

Det ble ikke noe av samarbeidet mellom flyoperatøren Vildanden AS og danskene. Etter få måneders flyging sier danskene takk for seg med følgende hilsen fra hovedaksjonær Magne Forland i Vildanden AS:

- De var for grådige etter penger.

BILLIGERE DRIFT

Etter at Coast Air trakk seg fra flyoperasjonene i Skien var det en periode Danish Air Transport som stod for flypark og mannskap på ruten til Bergen. De begynte flygingene i begynnelsen av 2006. Bløtkakefaktoren var høy da partene den 8. februar 2006 innkalte til pressekonferanse og fortalte om det påtenkte samarbeidet, et samarbeid som blant annet ga danskene opsjon på 20 prosent av aksjene i Vildanden for inntil to millioner kroner. Som tidligere skulle Vildanden leie inn fly og mannskap på kommersielle vilkår fra Danish Air Transport.

- De stilte med for stort mannskap og et fly som ble for kostbart. Vi betalte rundt 700 000 kroner måneden bare i leie. Du skal selge mange billetter for å betjene de kostnadene, sier Forland. I følge ham var danskene fra den 1. juli 2006 helt ute av flyoperasjonene på Geiteryggen, men utfører fremdeles arbeid knyttet til handling av billettene. - Vi er gode venner, understreker Forland.

TSJEKKERNE I LUFTA

Med det vesle tsjekkiske flyselskapet Air Aurora er de ukentlige kostnadene for Vildanden redusert med omkring 150 000 kroner - ned til litt over en halv million kroner. Flyet er en 30-seters maskin, i motsetning til danskenes ATR med 48 seter. Tsjekkerne stiller med kun ett crew (to piloter og en mekaniker) mot danskene som var inne med tre crew-medlemmer.

- Flyet er bedre tilpasset trafikkvolumet, forteller Forland. Den såkalte kabinfaktoren er omkring 50 prosent og det er Forland rimelig godt fornøyd med. I disse dager er han og den øvrige ledelsen i Vildanden i forhandlinger med Air Aurora om innleie av et større fly for høsten. Påtroppende leder i Vildanden fra tirsdag neste uke, Thorbjørn Waag, blir sannsynligvis sentral i disse forhandlingene.

- Jeg håper vi kan nærme oss et resultat i balanse i 2006, sier Forland. For å sikre tilstrekkelig driftskapital måtte han og et par andre aksjonærer for kort tid siden tilføre selskapet ansvarlig lånekapital som senere kan omgjøres til aksjekapital.

- Det har vært en tung læreprosess å starte opp et flyselskap, konkluderer Forland.

Artikkeltags