- Tøft med eldre kompis

FISKETUR? Veronica Staalen (21) og Sidad Sabri (10) har allerede lagt planer for hvilke aktiviteter de skal gjennom det neste året, slik at de kan bli bedre kjent.

FISKETUR? Veronica Staalen (21) og Sidad Sabri (10) har allerede lagt planer for hvilke aktiviteter de skal gjennom det neste året, slik at de kan bli bedre kjent. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Mentorordningen Nattergalen gir minoritetsspråklige elever gode forbilder og studenter verdifull erfaring.

DEL

Sommertilbud, 5 kr for 5 uker!

Onsdag startet mentorprogrammet Nattergalen opp igjen på Stigeråsen skole i Skien. 17 elever ved skolen og fra Vestsiden oppvekstsenter fikk utdelt hver sin mentor, som skal følge dem gjennom et helt skoleår. Det er en stor utfordring, både for mentor og mentorbarn.

- Det er utrolig spennende, givende, morsomt og skummelt å være mentor. Samtidig er det en helt unik mulighet og en bra praksis, sier Veronica Staalen (21), som studerer barnvernspedagogikk ved Høyskolen i Telemark. Hun var med på pilotprosjektet da det startet i fjor, og hoppet på sjansen da den bød seg igjen i år.

- GODE SAMTALER

Prosjektet ble startet av Barne- og likestillingsdepartementet i 2008, for å gi minoritetsspråklige barn mellom åtte og 12 år gode forbilder. Prosjektet henvender seg direkte til den høye andelen av elever med minoritetsbakgrunn som hopper av skolegangen i tidlig alder. Tanken er at mentorene skal gi barna selvtillit og mestringsfølelse i hverdagen, noe som kan inspirere dem til å fullføre skolegangen og ta høyere utdanning.

- Studentene skal være sammen med barna en gang i uka, og lære hvordan de tenker og hva de er opptatt av. Håpet er at de skal skape en fortrolighet som fører til gode samtaler. Det gir kanskje en mestringsfølelse som de kan ta med seg tilbake til skolen, sier prosjektkoordinator Michelle Csango. Hun påpeker også at elevene får anledning til å øve seg på å snakke norsk, noe mange av dem ikke gjør hjemme.

FISKETUR?

Hver uke tar mentoren barnet med på ulike aktiviteter for å bli venner, skape et tillitsforhold og bedre de sosiale ferdighetene.

Veronica og mentorbarnet Sidad Sabri (10) møttes for første gang på Stigeråsen i går, men har allerede planer for hva de skal gjøre det neste året.

- Jeg tenkte at vi skulle ta en tur på oddkampen mot Lyn på søndag. Deretter skal vi gjøre noe Sidad har lyst til, sier Veronica. Mentorbarnet nikker anerkjennende, og får en idé.

- Jeg vil gjerne gjøre masse rart. Kanskje vi kan dra på fisketur? Jeg har to fiskestenger i kjelleren hjemme. Eventyrfabrikken er også heftig, sier Sidad, som opprinnelig er fra Kurdistan. De to har allerede fått god kontakt, og det lover godt for fortsettelsen.

- POPULÆRT

Stigeråsen skole i Skien har mange minoritetsspråklige barn på skolen, og det er noe av grunnen til at nettopp denne skolen er valgt ut til prosjektet. Etter et år har Nattergalen blitt et svært populært program, som elevene ved skolen synes det er kult å være med på.

- Flere av elevene har henvendt seg til oss for å melde seg på. Ryktet om mentorene går på skolen, og barna synes det er tøft å ha en eldre kompis, sier Sigridur Andresen, som er miljøarbeider på skolen.

Så langt har tilbakemeldingene fra foreldrene vært gode, og prosjektkoordinator Csango forteller at NOVA er i gang med en evaluering av prosjektet. Med gode erfaringer fra pilotprosjektet i bakhodet, håper hun også at studenter fra andre utdanningsretninger på sikt vil få anledning til å delta i liknende mentorordninger.

Artikkeltags