Håver inn på helsekost

GULLKANTET: Gründer Anne Hill Gunstensen fra Heistad og Herøya kan se tilbake på 10 hektiske år i Shine Club. I fjor hadde bedriften en omsetning på 55 millioner kroner.

GULLKANTET: Gründer Anne Hill Gunstensen fra Heistad og Herøya kan se tilbake på 10 hektiske år i Shine Club. I fjor hadde bedriften en omsetning på 55 millioner kroner. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Hudpleie- og helsekostbedriften Shine Club tjener gode penger på nettverk og faste kunder. 10 år etter oppstart bekrefter gründer Anne Hill Gunstensen en omsetning på 55 millioner kroner.

DEL

Nettverksbedriften så dagens lys i 1998. Da hadde Anne Hill Gunstensen lyst til å sette egne ideer til helsekost og hudpleie ut i verden.

- Jeg har utdanning innen alternativ behandling, og lang erfaring innen bransjen. I stedet for å jobbe for andre hadde jeg lyst til å utvikle egne produkter for salg.

Med erfaring fra blant andre Oriflame og Miranda var det naturlig å tenke helsekost og hudpleie, forteller Gunstensen.

Salget er flyttet fra homeparty til internett.

HADDE EN IDÉ

Sammen med to andre startet hun selskapet Shine. Etter 10 år sitter Gunstensen igjen med en del av eierskapet gjennom Nordic health ASA.

- Jeg startet med en større post i Shine, men har mindre nå siden Shine inngår i Nordic Health som også jobber med nettverksbygging, sier gründeren.

- Shine er nå en del av Nordic health ASA som omsetter for om lag 170 millioner.

De to andre trakk seg ut for flere år siden. Gunstensen satt med ideen og produktene, men trengte kapital. Mye arbeid, nye investorer og flere emisjoner har ført til at hun i dag ikke lenger er ansatt, men fungerer hun som bedriftens ansikt utad. Samtidig arbeider Gunstensen fulltid med produktutvikling og lederutvikling.

AUTOMATISK

Salget foregår over internett. Der må en registrere seg og sitt behov for produkter. De aller fleste har fått produktene anbefalt av andre. Den som anbefaler får prosenter av salget, og bestillingen gjelder så lenge kjøperen ikke endrer på den. På den måten fungerer salget som et slags abonnement. Kombinert med faste, månedlige trekk fra kundens konto, sikrer det en stabil kundemasse. Hver måned handler om lag 15 000 skandinaver fra Shine Club.

Produktene kommer i størrelser som skal vare en måned. Dermed sendes det automatisk ut nye varer regelmessig.

NETTVERKSBYGGERE

- Dette er ikke pyramidespill, fordi det er snakk om produkter. Man investerer ingen penger, kun tid, for å bygge nettverk i Shine, forteller Gunstensen.

Minimal innsats fra kjøper og et velsmurt maskineri har vist seg å være en gullkantet for mange av byggerne som Gunstensen kaller dem.

- Enkelte tjener opp til 100 000 kroner i måneden. Andre tjener rundt 500 kroner som de heller tar ut i produkter.

Gunstensen er fornøyd med fjorårets omsetning på 55 millioner kroner, men ønsker videre vekst.

- Hvem sier at vi ikke kan ha 200 000 kunder i måneden, sier gründeren.

IKKE TIMEBETALT

Konseptet er basert på en enkel filosofi: i stedet for å tjene penger basert på hvor mange timer en jobber, tjener en penger på månedlig omsetning av egne kunder.

De som jobber aktivt med å markedsføre produktene, tjener penger basert på hvor mye andre kjøper. Uten å ha solgt et eneste produkt, fordi salget foregår over nett.

Samtidig har Gunstensen fokus på at produktene skal tilby kroppen balanse. Hun understreker at det ikke handler om medisiner, men om virkestoffer og naturlige preparater.

Artikkeltags