Google blir Telemarks døråpner

Artikkelen er over 3 år gammel

SKIEN: Google har posisjonert seg som digital døråpner for Telemark. Nå skal de lære bedrifter å skape vekst gjennom å bli synlige på internett.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Telemark fylkeskommune, Innovasjon Norge og Google presenterte fredag planene om «Telemark online». Dette prosjektet skal sørge for at bedrifter og næringsselskaper blir synlige nasjonalt og internasjonalt gjennom å få tilgang til Googles kompetanse på digital markedsføring.

– Vi sitter ikke på fasiten, men vi har ganske mange svar på hvordan man skal navigere og utnytte det digitale og skape vekst, sier Peter Jetzel, Googles leder for marketing i Norden.

LÆRE OPP ANDRE

Gjennom seminarer og kurs skal bedriftene få del i kompetansen Google sitter på til å spre informasjon om sitt selskap. Google skal både lære opp bedrifter direkte og tilknytte til seg lokale konsulentselskaper, såkalte «hjelpere», som igjen skal tilby sine tjenester til små og store bedrifter.

– Dette handler om å bli bedre som aktive brukere av digitale medier. Bedrifter skal få kunnskap om å få økt synlighet gjennom strategisk profilering, sier fylkesrådmann Evy-Anni Evensen.

FIRE GANGER SÅ RASKT

Bare i Tromsø har Google tidligere gjort liknende avtale med regioner på denne måten. Der opplevde mange av bedriftene som var med en stor økning i kundekretsen. Under fredagens seanse viste Google en film om en sjokoladeprodusent på en øy i havgapet som plutselig hadde fått kunder i Chicago.

– De bedriftene som bruker digitale verktøy riktig, vokser fire ganger så raskt som andre. Norge er på femteplass i verden på tilgangen til digitale verktøy, men nummer 25 i verden på å ta dem i bruk, sier Jetzel.

Og med verktøyene Google sitter på, er det mulig å gjøre hobbyen sin til business fordi markedet er globalt, mener han.

– Hvorfor valgte dere Telemark?

– Vi ser etter regioner som har mye å tilby, men som ikke har klart å kapitalisere på det. Telemark er ikke helt i det tradisjonelle salgsområdet, men det er en sterk politisk vilje til å gjøre noe med det, sier Google-sjefen.

NÅ FREM TIL DE STORE

Næringsklyngen Telemark offshore ser store vekstmuligheter i prosjektet. Mange av de 80 medlemsbedriftene er små selskaper. De trenger knowhow til å vise seg frem for store aktører i oljebransjen. Et annet poeng er at de har et globalt marked, og derfor opplever global konkurranse, som gjør at de trenger digital slagkraft for å nå frem.

– Telemark er et uoppdaget oljefylke. En del bedrifter har ikke tradisjon for å bruke digitale medier, og andre kan bli enda bedre. De store oljeselskapene er på jakt etter små bedrifter med nye løsninger, sier prosjektleder Kristian Ulvevadet.

HAR ALT Å VINNE

Google har de alt å vinne på å engasjere seg i Telemark. Annonsekroner fra små og store selskaper vil gjennom dette prosjektet bli kanalisert til dem.

– Lykkes vi med å få næringslivet til å spre sine kundekretser, vil bedriftene vokse. Og de møtes på nettet via annonser. De betaler basert på resultat, og det gjør at vi får noe ut av det, sier Jetzel.

Artikkeltags