Gjorde bryllup til kunstprosjekt

BRYLLUPSKUNST: Charlotte Thiis-Evensen og Eivind Buene gjorde bryllupsritualet om til performance da de giftet seg 11. juni.

BRYLLUPSKUNST: Charlotte Thiis-Evensen og Eivind Buene gjorde bryllupsritualet om til performance da de giftet seg 11. juni. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel
DEL

«Var det ekte?», hvisker folk som har sett kunstneren Charlotte Thiis-Evensen gifte seg i gjennomsiktige brudekjolen på UKS (Unge kunstneres samfunn) i Oslo.

«Hadde hun laget brudekjolen selv?», undrer enkelte.

«Og var det virkelig avføring som ble smurt utover gulvet – også der sløret skulle ligge – under kjærlighetstalen? De intetanende gjestene vet fortsatt ikke helt vet hva de skal tro. Men Charlotte Thiis-Evensen giftet seg faktisk på ordentlig da hun ga den anerkjente samtidskomponisten og forfatteren Eivind Buene sitt ja foran 250 vitner, med en dommer som viet dem, lørdag 11. juni. Bare den brune smørjen bruden fryktet skulle skitne til kjolen, var noe annet enn det ga seg ut for å være.

- Det viste seg å være sjokolade, røper Charlotte, som hadde fått den unge designeren Iselin Engan til å sy kjolen. Hun har tidligere designet kjoler for Uma Thurman og Sharon Stone. To menn i hettegensere og caps hadde rollen som brudepiker.

- Eivinds datter ble skuffet da hun fikk vite at det ikke var hun som skulle være brudepike.

Bryllupet var åpent for alle, og selv ikke den nærmeste familien visste hva de gikk til.

På de 150 invitasjonene vi sendte ut, sto det ingenting om at det var bryllup gjestene ble invitert til.

- TOK EN RISIKO

- Vi tok en risiko og fikk mange avslag i siste liten. Undersøkelser viser at det blir stadig mer populært å gifte seg. I likhet med andre ritualer, som dåp og begravelse, er det ikke så mange som stiller spørsmål ved det. For oss var det viktig å stille bryllupet ut i et galleri. Vi oppsøker langt oftere gallerier enn kirkerom, forteller kunstneren fra Porsgrunn.

Kunstnerparet har samarbeidet ved flere anledninger. Som kunstner er Charlotte Thiis-Evensen opptatt av å gå bak fasaden. Hun utforsker gjerne grenser mellom hva som er offentlig og hva som er privat. Det er ikke første gang hun letter på sløret. Prosjektene hennes er gjerne personlige, og hun har ofte brukt både seg selv og familiemedlemmer i kunstprosjektene sine.

I utstillingen «I de beste familier», som ble vist i Porsgrunn kunstforening i fjor, stilte hun ut videosnutter og bilder tatt av hennes døende far på sykehuset, da han egentlig skulle ringe moren. Charlottes far var overlege, før han selv fikk diagnosen parkinson og ble pasient. På utstillingen sto et ustemt piano som Charlotte spilte på i syv år, og på veggen hang brudebilder av familiemedlemmer som enten er skilte eller døde.

- Bryllupet er et kunstprosjekt jeg har arbeidet med i flere år. Det kommer i forlengelse av den personlige retningen innenfor min kunstproduksjon, både når det gjelder filmer, fotografier, installasjoner og de tre huskonsertene jeg arrangerte i mitt hjem for to år siden, forteller kunstneren.

DESILLUSJONERENDE

Det var ikke bare gjestene som ble overrasket under det spesielle bryllupet. Etter at DJ Gud Junior hadde berørt publikum med Foreigners 80-tallshit «I wanna know what love is», ble den romantiske stemningen brutalt brutt av performancekunstneren Trond Reinholdtsen. Kontrasten ble stor da han holdt sin intellektuelle og desillusjonerende kjærlighetstale, mens han smurte noe som lignet ekskrementer utover gulvet, var det brudeparets tur til å bli lange i maska.

- Jeg ante ikke hva han skulle gjøre og si, og ble helt satt ut! Charlotte fulgte innledningsvis det hele fra en glassboks på veggen, mens gjestene satt langs korset på gulvet; familien på langsiden og kunstnerne på kortsiden. Korset var arkitekt Siri Lisets verk. Taleren smurte brun smørje på gulvet, stilte brudeparet til veggs, og spurte dem om de visste hva dette ville gjøre med karrieren deres , mens kuratoren Linus Elmes spurte hvorfor de ville gifte seg når så mange skiller seg.

- Avslutningsvis konkluderte han med at vi er voksne mennesker som vet hva vi gjør.

KYNISKE OG FORELSKET

Første gang Charlotte giftet seg, var hun 24 år. Også mannen hennes har vært gift tidligere. De har barn både hver for seg og sammen.

- Den gang var jeg mye mer naiv. Jeg trodde det ville vare livet ut. Nå vet jeg at det kan gå galt.

- Gir det ikke en følelsesmessig distanse å la noe så privat som en bryllup bli en offentlig performance?

- Jo, vi er kyniske, samtidig som vi er veldig forelsket. For oss var det viktig å gifte seg i kunstrommet og ikke i kirken. Vi oppsøker langt oftere gallerier enn kirkerom.

Tittelen «Try again» henspiller på Samuel Beckets ordtak: «Ever tried. Ever failed. No matter. Fail again. Fail better». Med bryllupet er Charlotte ferdig med sine personlige prosjekter, som hun jobbet med lenge før Knausgård skrev om sin kamp.

- Nå kjenner jeg behovet for å gjøre noe annet. Mitt neste prosjekt skal handle om frihet.

Artikkeltags