– Det er for slapt og sløvt på skolen

FRAVÆR OG FRAFALL: Skien kommune og elevene ved Hjalmar Johansen var fredag første pulje ut i den nye satsingen for å redusere fravær og frafall ved skolene i Grenland. Mosab, Niklas og Preben la fram sine forslag.

FRAVÆR OG FRAFALL: Skien kommune og elevene ved Hjalmar Johansen var fredag første pulje ut i den nye satsingen for å redusere fravær og frafall ved skolene i Grenland. Mosab, Niklas og Preben la fram sine forslag. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

SKIEN: Det er en klar sammenheng mellom fravær, frafall og unge på trygdeytelser. Nå skal unge i Grenland for første gang få legge fram sine forslag til å redusere skolefraværet.

DEL

– Hva slags forslag har dere for å få ned fraværet og få flere til å fullføre skolen. Det er viktig at dere sier akkurat hva dere føler, og ikke pynter på svarene. Dette skal vi bringe videre i en rapport til politikerne, sier Marit Gravklev til elevene i klassen ved Hjalmar Johansen.

Hun jobber i oppvekstavdelingen i Skien kommune, og deltar i den nye satsingen til Fylkesmannen i Telemark. Her er målet å redusere antallet unge i Grenland som havner utenfor arbeidsmarkedet og mottar trygdeytelser.

– Fravær og frafall har mange årsaker. Men det er sjelden vi spør de unge. Som regel snakker vi kun med fagfolk og politikere. Det er faktisk første gang vi gjør det på denne måten, sier Elisabeth Holte, prosjektleder for Talenter for framtida (TFF) hos Fylkesmannen.

Skien kommune og elevene ved Hjalmar Johansen var fredag første pulje ut i den nye satsingen. Utover våren følger ungdom i de andre grenlandskommunene etter. Kragerø og Drangedal deltar også.

VIL HA MER DISIPLIN

Opplegget er organisert som en såkalt kafédialog, hvor elever i små grupper legger fram sitt syn over «kafébordet» på skolen.

Her er noen av svarene:

– Det er mange som mangler disiplin. De tenker at de alltids klarer seg med penger fra Nav. I Kina er det strengt på skolen, mens i Norge er det altfor slapt. Vi bør ha en mellomting, sier Niklas.

– Ja, det er for slapt og sløvt. Vi er snart 18 år, og burde være voksne nok til å ta ansvar for oss selv, sier Mosab.

– Mange sliter med lav motivasjon, og det kommer ofte av mangel på mestringsfølelse, sier Preben.

I noen av de andre gruppene sier elevene:

– Skolen er ikke obligatorisk, og mange tenker bare at de kan være hjemme å chille. De tror de kan bli forsørget av foreldrene sine. Men sånn er ikke verden.

– Mange mister motivasjonen ved dårlige resultater på prøver, begynner å skulke i redsel for å prestere dårlig igjen.

– Noen tar ikke skole seriøst. De tenker; Jeg skaffer meg alltids en jobb på Kiwi. Man tjener jo helt greit der – nok til å kjøpe hus og bil.

– Hvis du har få venner, er det ikke særlig fristende å dra på skolen.

– Hvis man har jobbet hardt, og så får en toer på prøva, er det lett å tenke at dette er bare tull.

– De som har problemer hjemme, har ikke lyst til annet enn å gjemme seg vekk, og holder seg borte fra skolen.

FRAVÆR GIR FRAFALL

– Hva kan gjøres for å få flere til å bli på skolen, spør Holte?

– Systemet må bli strengere.

– Det er jo blitt mye strengere, da, svarer en annen elev.

– Timene må bli mer relevante. Mye av det vi lærer får vi aldri bruk for.

– Vi har akkurat fått tilbud om leksehjelp – det er et godt tiltak, mener en av elevene.

Til TA sier prosjektleder Holte at forskningen viser en klar sammenheng mellom fravær og frafall.

– Og ved frafall økes sjansene dramatisk for at unge blir stående utenfor arbeidslivet, sier Holte.

I Skien er det 30 prosent av elevene som faller fra.

– Det er altfor mange som havner på sosialhjelp, eller blir unge uføre, sier Gravklev.

Artikkeltags