Båtvrak sank under tauing

FLERE: Etter det TA kjenner til var det her ved Elvestad, hvor det i dag ligger flere båter av ulik kvalitet, at den 70 fot store båten lå lenge før den ble slept ut på Langesundsbukta og sank.

FLERE: Etter det TA kjenner til var det her ved Elvestad, hvor det i dag ligger flere båter av ulik kvalitet, at den 70 fot store båten lå lenge før den ble slept ut på Langesundsbukta og sank. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

BAMBLE: 3. november i fjor ble et 70 fots båtvrak i dårlig vær tauet ut Dypingen mot Østfold. Vraket sank der fiskerne tråler etter reker. Politiet mener at dette var bevisst dumping for å slippe kostander med hogging.

DEL

Kommunene Skien, Porsgrunn og Bamble vil ha de gamle båtvrakene vekk fra elver og fjorder. For båteierne blir det dyrt å få hogd dem opp. Da er det mer bekvemt å slepe dem på sjøen til de synker. Det kan imidlertid være straffbart dersom det oppdages, og politiet mistenker at det er flere slike vrak som nå er havnet på havets bunn.

STRAFFES

Nå risikerer både vrakeieren og den som slepte vraket 3. november en bot fordi de ikke sikret vraket tilstrekkelig. De har heller ikke posisjonert vraket, noe som skal gjøres slik at trålerne ikke hekter redskapen sin.

- Vi har funnet eieren av vraket som har ligget i Skienselva i mange år. Vi har foretatt avhør, etterforsket saken ferdig og oversendt den til påtalevurdering, sier lensmann Åge Halvorsen til TA.

LES OGSÅ: Billigere å dumpe

SÅ BÅTVRAKET FORSVANT

Det var blant andre rekefisker Odd Willy Nilsen som så den de to båtene gå ut Dypingen denne novemberdagen.

- For meg så det ut som et vrak slepte et annet. Det var høye bølger og jeg tenkte at dette kunne da ikke gå bra når det led mot kveld og mørke. Det var heller ikke riktig lanterneføring og de hadde sikkert ikke slepetillatelse. Egentlig burde slepet vært stoppet da det passerte Trafikksentralen i Brevik, men der ble det bare registrert. Slepet hadde heller ikke meldt fra slik de skal, har trafikksentralen bekreftet for meg, sier Nilsen

REPRESENTERTE FARE?

- Tror du at denne turen var planlagt for at vraket skulle synke og kostnaden med hogging forsvinne i dypet?

- Det mener jeg var tydelig, for jeg tror ikke vraket på slep ville klart overfarten. Jeg så at vraket plutselig var borte og båten som slepte kom inn mot Langesund. Men det vet sikkert politiet mer om.

- Var slepet en fare øvrig skipstrafikk?

- Ja, helt klart. Jeg så sleperen ryke fire ganger mellom Dypingen og Fugleøya. Bare tenk tanken at den hadde røket på vei ut Dypingen med en gasstanker på vei inn. Mannskapet hadde ikke VHF-radio (veldig høy frekvens, red anm.) om bord som fungerte. Den var tom for strøm, har de forklart.

- Var det mange om bord i de to båtene?

- Det var én mann om bord i hver av båtene. Ikke skjønner jeg at noen turde å være om bord i vraket, men måtte vel det på grunn av sleperne som stadig røyk. Jeg tenkte at dette kunne ikke gå bra i mørket med høye bølger, snø i lufta og kurs mot Østfold, sier Nilsen.

GIKK NED

- Meldte du fra?

- Jeg kontaktet politiet og sa at de burde sjekke opp at en stor båt plutselig synker og blir vekk. Men det var ikke interessant.

- Er vraket som ligger der ute i det området der dere tråler etter reker en fare for dere?

- Det er en betydelig risiko for vår redskap. Vi vet ikke hvor vraket ligger og plutselig så huker vi. Dermed ryker det fort en trål med lemmer og vaier til et par hundre tusen kroner, sier Nilsen.

Artikkeltags