Arbeidet, som finner sted ved Løveid sluser på Skotfoss, startet torsdag og avsluttes sannsynligvis i morgen.

Egen løsning for skoleelevene

- Vi har stengt av en gangvei, og har to menn fra Mesta fjellsikring i gang med lift. I morgen kommer det i tillegg to karer fra egne rekker, opplyser prosjektleder Håkon Heines i Telemarkskanalen FKF.

- Dette handler først og fremst om sikkerheten for båtpassasjerer, gående og selvsagt våre slusevoktere. Vi vil jo ikke at det skal rase ned stein i sesongen, og vi antar at vi gjør dette igjen om fem år.

Elever som benytter strekningen som skolevei får skyss fra Omdalsvegen i perioden det er stengt.

Ut i oktober

I år starter kanalbåt-sesongen 19. mai, og avsluttes først i oktober; kanalen er stengt vinterstid.

På strekningen Skien-Dalen og Dalen-Skien vil M/S Henrik Ibsen og M/S Victoria trafikere, M/S Telemark tar seg av Akkerhaugen-Lunde-Akkerhaugen. Fritidsbåter/private båter har også et tilbud.

Prisen for ulike strekninger og ulike båter varierer fra 240 kroner til 1230 kroner.

Det gis også plass for sykkel/sykkelhenger og kano/kajakk.

Historie og bruk

Telemarkskanalen stod ferdig i 1892, den nedre delen ble bygget mellom årene 1854 og 1861.

I alt er kanalen 105 kilometer lang, og går fra Skien til Dalen i Tokke kommune. Ved Ulefoss er det koblet to kanaler, Skien-Norsjøkanalen og Bandak-Norsjøkanalen.

18 sluser er å finne i Telemarkskanalen, og de løfter båtene 72 meter over havet.

Avisa Kanalen meldte omkring august i fjor om at det fra fjorden i Skien og opp i Norsjø var løftet 551 båter, en økning på 60 prosent fra året før.