Arbeidet, som finner sted ved Løveid sluser på Skotfoss, startet torsdag og avsluttes sannsynligvis i morgen.
Egen løsning for skoleelevene
- Vi har stengt av en gangvei, og har to menn fra Mesta fjellsikring i gang med lift. I morgen kommer det i tillegg to karer fra egne rekker, opplyser prosjektleder Håkon Heines i Telemarkskanalen FKF.
- Dette handler først og fremst om sikkerheten for båtpassasjerer, gående og selvsagt våre slusevoktere. Vi vil jo ikke at det skal rase ned stein i sesongen, og vi antar at vi gjør dette igjen om fem år.
Elever som benytter strekningen som skolevei får skyss fra Omdalsvegen i perioden det er stengt.
Ut i oktober
I år starter kanalbåt-sesongen 19. mai, og avsluttes først i oktober; kanalen er stengt vinterstid.
På strekningen Skien-Dalen og Dalen-Skien vil M/S Henrik Ibsen og M/S Victoria trafikere, M/S Telemark tar seg av Akkerhaugen-Lunde-Akkerhaugen. Fritidsbåter/private båter har også et tilbud.
Prisen for ulike strekninger og ulike båter varierer fra 240 kroner til 1230 kroner.
Det gis også plass for sykkel/sykkelhenger og kano/kajakk.
Historie og bruk
Telemarkskanalen stod ferdig i 1892, den nedre delen ble bygget mellom årene 1854 og 1861.
I alt er kanalen 105 kilometer lang, og går fra Skien til Dalen i Tokke kommune. Ved Ulefoss er det koblet to kanaler, Skien-Norsjøkanalen og Bandak-Norsjøkanalen.
18 sluser er å finne i Telemarkskanalen, og de løfter båtene 72 meter over havet.
Avisa Kanalen meldte omkring august i fjor om at det fra fjorden i Skien og opp i Norsjø var løftet 551 båter, en økning på 60 prosent fra året før.