Gå til sidens hovedinnhold

Går nesten aldri i minus: – Et plundrete år

LUNDE: 2020 er snart historie, og Nome containerservice går mot et nytt resultat i pluss. Men alt har ikke vært like lett i koronaåret. – Det har vært et plundrete år, konstaterer daglig leder Jan Vidar Torsberg.

Han er andre generasjon som driver virksomheten videre, men høvdingen har ikke gitt seg helt enda. Tor Åge Torsberg startet Nome containerservice i 1982 sammen med sin svoger.

I fjor ble de kåret til årets bedrift i Nome kommune.

Les også

De startet opp i en bransje som var uglesett og upopulær - nå går bedriften så det suser

Sjeldent år

Men det var også et sjeldent år på en annen måte med et minusresultat på 612 389 kroner.

– Det skjer nesten aldri, sist gang var i 2000, men også den gangen hadde det sine naturlige årsaker, forklarer de.

Større investeringer er grunnen til at det gikk i minus for et år siden.

– Det var et lite minusår, vi kjøpte flere lastebiler. Det er en forklaring, vi investerte kraftig og solgte ikke noe.

Underskuddet ble veid opp fra en god kasse med egenkapital, der det før 2019 stod over fem millioner kroner. Etter dette året er den nede i fortsatt solide, 4,5 millioner.

– Vi har en bra egenkapital, vi har ikke rasert den.

– Et plundrete år

Regnskapstallene for dette året er naturligvis ikke klare, men det går mot et nytt plussresultat. Etter at oktober måned er over, ligger det an til 600 000 kroner i overskudd.

– Men i år har vi solgt en lastebil uten å kjøpe en ny, som veier opp i regnskapet. Det har vært et plundrete år. Vi har kjørt mange lass ut fra Lunde, og fra Systemblokk i Bø. Men vi er avhengig av returplass. I dette året ser det ut som om flere og flere vil klare seg selv, og har ikke så mye å gi bort. Det har vi merket, sier Torsberg.

Koronaen har også vært merkbar.

– Det ble helt stille i to-tre uker, før det begynte å ta seg opp. Det var nesten som å få en ekstra ferieperiode i året.

Driften ble likevel holdt oppe, og bare en ansatt ble permittert. Nå er ringvirkningene eter koronaen tilbake på det normale.

– Etter sommerferien har det vært som før.

Det som tapper på daglige driften er diesel, bompenger, skatt og lønninger.

– Fram til 31. oktober har det gått ut fem millioner i drivstoffutgifter, sier Jan Vidar Torsberg etter en sjekk. I bompenger har det gått ut 678 000 kroner.

– Vi gjør en innsats for å få det inn og fakturere det på kundene. Så langt har vi betalt bompengene selv, forklarer han.

Elektriske kjøretøy ville vært en løsning. Men på lastebilmarkedet er det fortsatt ikke mulig. Varebilen som kjører overalt i Telemark, lar det seg heller ikke å få i en helelektrisk variant med firehjulsstrekk. Men her kan det skje noe de nærmeste årene.

Fortsatt på plass

Det er heller ikke noen forandringer i den daglige driften. Senior Torsberg har fortsatt ikke gitt seg, selv om han har uttrykt at det kommer snart til å skje, flere ganger.

– Jeg skulle ha sluttet i flere år. Men det jeg først og fremst har tenkt var at jeg skulle ha fri hele sommeren, men sånn har det så langt ikke blitt.

Heller ikke i romjula eller julehøytida sitter han hjemme og slapper av.

– Jeg holdt meg hjemme i jula, men det gjorde ikke han. Han har puslet med noe her, sier Torsberg junior. Han kan også kjenne på rastløsheten.

– Jeg er rastløs jeg også. Det er det vi har til felles at dette er både en hobby og en jobb. Det er her vi får litt tid for oss selv. Men han er ikke skapt til å sitte i en lenestol, sier han med adresse til faren.

– Nå har vi en leilighet bare, og da er det ikke så mye å finne på. Jeg har pleid å gå turer på søndager, men det har ikke vært noe moro med været vi har hatt, der det enten er glatt snø eller regn.

Stabil stab

Det er ikke bare i toppledelsen at staben er stabil. Jørn Eggen har vært på denne arbeidsplassen i 22 år.

– Jeg var vekk i tre måneder, men ellers har jeg ikke funnet på noe. Det har vært greit å være her, og det er halvveis greie sjefer her, fleiper han.

Eggen er sjåføren som ute og kjører overalt i Norge og Europa.

I en periode kjørte Nome containerservice mange turer til Østerrike for Con-Form.

– Vi hadde vel en 25–26 turer, jeg tror jeg kjørte 20 av dem, forteller han.

Ellers blir det mange turer til Vestlandet, den erfarne sjåføren lar seg ikke skremme av trange og smale veistrekninger.

– Han lar seg ikke skremme av noe, og kjører dit han skal, mener Torsberg junior og senior.

– Det er mye de samme veiene, jeg begynner å bli vant til det. Jeg skulle gjerne kjørt litt mer nordover, jeg var en tur i Kirkenes like før jul.