Til tross for en treg start har den norske sportsbransjen lagt nok et rekordår bak seg.
Omsetningen i 2014 var på over 13 milliarder kroner – en økning på 5,18 prosent sammenlignet med året før.
– Nordmenn har god råd, det er stor interesse for helse og trening generelt, og sterk konkurranse i bransjen gir lave priser. Dette er nok de tre viktigste faktorene for å forklare den høye omsetningen, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.
Sykler og løper
Elsykkelen har fått sitt store gjennombrudd. Et allerede enormt salg kunne vært enda større dersom butikkene hadde hatt tilgang til flere enheter.
– Det ble også solgt flere vanlige sykler enn normalt, og det er ingen tvil om at sykling står sterkt i befolkningen, sier Kristiansen.
Iveren for løping og hjemmetrening gjør også utslag på salget.
– Joggesko og typiske løpetekstiler selger godt. Utstyr til hjemmetrening har også økt kraftig. Mange ser nok verdien i å kunne legge inn en joggetur eller treningsøkt hjemme i ledige stunder i en travel hverdag, sier Kristiansen.
Friluftsliv øker
En annen trend som gjorde seg gjeldende gjennom 2014, var at stadig flere søker seg nærmere naturen.
– Vi ser det tydelig i salg av friluftsutstyr som telt, fjellsko og soveposer, ved siden av randonee-ski og annet toppturutstyr. Nordmenn har alltid vært tett knyttet til naturen, men nå er det veldig trendy å bli ansett som et friluftsmenneske, sier Kristiansen.
– Jeg tror fokuset på helse og trening fortsatt kommer til å være høyt. Aktørene i bransjen er flinke til å tilpasse seg folks ønsker, og med fortsatt sterk konkurranse, vil kunden fremdeles være den store vinneren, mener han.
Skiføre
Julen representerer bransjens viktigste periode, og også i dette kvartalet økte salget mot året før.
– Det store skiføret lot vente på seg, men vi hadde et solid salg av teknisk treningstøy, ullundertøy og jakker i fjerde kvartal – en økning på 5,49 prosent, forteller Kristiansen.
Sportsbransjen AS representerer omtrent 90 prosent av den norske sportsbransjen.