Vi er hekta på sportsutstyr

LIVSSTIL: Vi er veldig opptatt av trening og friluftsliv og bruker mye penger på sportsutstyr.

LIVSSTIL: Vi er veldig opptatt av trening og friluftsliv og bruker mye penger på sportsutstyr.

Av

Aldri har helse og trening betydd mer for nordmenn enn nå.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les TA+ i 5 uker for KUN 5 kr!

Til tross for en treg start har den norske sportsbransjen lagt nok et rekordår bak seg.

Omsetningen i 2014 var på over 13 milliarder kroner – en økning på 5,18 prosent sammenlignet med året før.

– Nordmenn har god råd, det er stor interesse for helse og trening generelt, og sterk konkurranse i bransjen gir lave priser. Dette er nok de tre viktigste faktorene for å forklare den høye omsetningen, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.

Sykler og løper

Elsykkelen har fått sitt store gjennombrudd. Et allerede enormt salg kunne vært enda større dersom butikkene hadde hatt tilgang til flere enheter.

– Det ble også solgt flere vanlige sykler enn normalt, og det er ingen tvil om at sykling står sterkt i befolkningen, sier Kristiansen.

Iveren for løping og hjemmetrening gjør også utslag på salget.

– Joggesko og typiske løpetekstiler selger godt. Utstyr til hjemmetrening har også økt kraftig. Mange ser nok verdien i å kunne legge inn en joggetur eller treningsøkt hjemme i ledige stunder i en travel hverdag, sier Kristiansen.

Friluftsliv øker

En annen trend som gjorde seg gjeldende gjennom 2014, var at stadig flere søker seg nærmere naturen.

– Vi ser det tydelig i salg av friluftsutstyr som telt, fjellsko og soveposer, ved siden av randonee-ski og annet toppturutstyr. Nordmenn har alltid vært tett knyttet til naturen, men nå er det veldig trendy å bli ansett som et friluftsmenneske, sier Kristiansen.

– Jeg tror fokuset på helse og trening fortsatt kommer til å være høyt. Aktørene i bransjen er flinke til å tilpasse seg folks ønsker, og med fortsatt sterk konkurranse, vil kunden fremdeles være den store vinneren, mener han.

Skiføre

Julen representerer bransjens viktigste periode, og også i dette kvartalet økte salget mot året før.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

– Det store skiføret lot vente på seg, men vi hadde et solid salg av teknisk treningstøy, ullundertøy og jakker i fjerde kvartal – en økning på 5,49 prosent, forteller Kristiansen.

Sportsbransjen AS representerer omtrent 90 prosent  av den norske sportsbransjen.

Artikkeltags