Gå til sidens hovedinnhold

Fredrik skrev om korona – nå oppføres det verden rundt

PORSGRUNN: Et tsjekkisk tidsskrift bestilte et stykke om korona. Siden har «Virus» blir satt opp i Sydney, der det ble kalt «en genial produksjon» av Sydney morning herald. Til høsten har stykket premiere i Tønsberg, mens «Tilbakekomstene» oppføres i Tel Aviv. – Det tar kaka.

Fredrik Brattberg står på Osebakkenstranden med den fire måneder gamle valpen Gulla. Mens han tidligere reiste over Norges grenser for å se forestillingene sine bli spilt på fransk, tsjekkisk og amerikansk har han holdt seg ved skrivebordet det siste året.

– Før skjedde det noe hver eneste uke. Nå har jeg vært hjemme siden mars i fjor. Det er en rar tilværelse som gir en følelse av tomhet, sier dramatikeren.

Inspirasjon

Han savner den energien han får av menneskemøter.

– Men inspirasjonen har jeg klart å opprettholde. Nå merker jeg heldigvis at vi åpner opp litt mer igjen. Folk har begynt å tenke på hva som skal skje på den andre siden av pandemien.

Det var på bestilling fra et tsjekkisk tidsskrift at han skrev stykket om korona. Dukketeater er en kunstart som har lange tradisjoner i Tsjekkia. I «Virus» består persongalleriet av to fingerdukker, to hånddukker, to skuespillere og to skyggefigurer. Forestillingen ble først spilt av Grenland friteater, som podkast, med Trond Hannemyr som produsent, Kjersti Posti Høgli som skuespiller og Anne Sophie Erichsen som regissør. I oktober har «Virus» premiere på Papirhuset teater i Tønsberg. Stykket produseres av Kattas, som har base i Tønsberg. Noe av det som kjennetegner Brattbergs stykker er blandingen av humor og alvor, samt de repeterende elementene. I denne forestillingen blir noen smittet av viruset. Senere gjentar historien seg. Igjen og igjen. Og igjen.

– Historiene flettes i hverandre, på samme måte som et firestemmig musikkstykke, eller en fuge.

Hierarki og empati

Form er innhold og innhold er form. Begge deler har like stor betydning og forholder seg til hverandre i «Virus». Forestillingen er hierarkisk oppbygd, der de små fingerdukkene er på bunnen av hierarkiet og de gigantiske skyggefigurene troner på toppen.

– De som er på toppen mister medfølelse for dem som er på bunnen av hierarkiet.

Dramatikeren har latt seg inspirere av et kapittel i Kafkas «Prosessen».

– De ulike portene i «Prosessen» har vært en inspirasjon. I et kapittel møter vi en portvokter. Han vet hva som er foran porten, men ikke hva som er bak den. Der finnes en annen port og en annen portvokter. Portvokteren vet om portvokteren foran seg, men han vet ikke om den som er bak – og sånn fortsetter det.

«Tilbakekomstene» i Tel Aviv

«Virus» skal også oppføres i Stockholm og Praha. «Tilbakekomstene», som hadde urpremiere i 2013, handler om en familie der far og mor opplever at sønnen forsvinner. Etterhvert som han stadig kommer tilbake går sorgen over i likegyldighet. Forestillingen har blitt spilt i en rekke land de siste årene. Nå skal den altså vises i Tel Aviv. Fredrik har både blitt overrasket og sjokkert over hvordan stykket hans blir tolket i forskjellige kulturer.

– Den gir ulik mening ut fra omgivelsene den settes opp i. Men at den skulle bli vist i Israel hadde jeg aldri forestilt meg. Regissøren tolker stykket som en kritikk av jødenes sorgforståelse. At foreldrene i stykket ikke sørger over sønnen til slutt blir sett på som veldig radikalt i Israel, der de har fått et fellesskap gjennom en felles sorg.

Smittesituasjonen gjør det vanskelig for ham å se oppføringen av "Tilbakekomstene" i Israel, men kan i alle fall se fram til premieren på «Virus» i sitt eget fylke.