– Kompetanseutvikling har alltid vært viktig for oss, sier byråleder Yvonne Aasbø i en pressemelding som er sendt ut av bedriften.

– Alle ansatte har en «kompetansebank» der 10 prosent av arbeidstiden kan brukes til nettopp dette formålet. Det er flott å kunne bidra til å utdanne dyktig fagarbeidere også.

Edge Branding er et full-service byrå som holder til i Powerhouse Telemark i Porsgrunn. Byrået leverer tjenester innen markedsføring, design, reklame og digitale løsninger.

Det er to lærlinger som hadde sin første dag hos Edge 1. august. Lamek Berhe (18) skal ta fagbrev i IT-utvikling. Han bor med familien sin i Porsgrunn og kom fra Eritrea for fire år siden. Han snakker allerede godt norsk og viser en sterk interesse for IT-utviklingsfaget.

– Jeg synes det er veldig spennende å lage nettsider. Det er det jeg driver med på fritiden, forteller Berhe i pressemeldingen.

– At jeg nå kan ha det som jobb er kjempegøy. Jeg gleder meg til å lære mye av mine kollegaer her i Edge.

Den andre lærlingen heter Amund Bråten Østland (17). Han skal ta fagbrev i medieproduksjon.

Amund er fra Kragerø og gleder seg til han fyller 18 år i september og kan kjøre egen bil til jobben i Powerhouse.

– Jeg har laget film og tatt bilder så lenge jeg kan huske. Alle sparepengene mine har gått til å kjøpe kamerautstyr, forteller Bråten Østland, som også har en egen YouTube-kanal: Lillebror Media.

– Edge var førstevalget mitt som lærlingbedrift. De er skikkelig kreative og flinke.

Amund skal jobbe med filmproduksjon og animasjon, med kreativ leder Thomas Flogstad som mentor.

– Det er lett å se at Amund er lidenskapelig opptatt av faget. For ham er ikke dette bare et yrke, men en hobby. Det er avgjørende for å bli skikkelig god, sier Flogstad.

Designgjengen til Edge styrkes også. Martine Nicander (34) er fra Larvik og bosatt i Åsgårdstrand med mann og to små barn. Hun har bakgrunn som motedesigner og har jobbet med mote hos både Varner og Iben. Etter flere år i bransjen bestemte hun seg for å bytte beite, og utdannet seg til grafisk designer.

– Jeg ønsket å fortsette med å jobbe kreativt og visuelt, men i et fag der det er kort vei fra idé til resultat. Og så er det så stor variasjon innen grafisk design – både når det gjelder fysiske og digitale flater, samt bransjer og bedrifter, forteller Nicander.

– Jeg brenner for å hjelpe merkevarer å ta ut sitt potensial, og uttrykke sin egenart på en tydelig og attraktiv måte.