Gå til sidens hovedinnhold

Ferje i ferd med å slite seg fra havna: - Det er krise

- Det er krise, gutta står på her som bare det og prøver å sikre dette klenodiet, sier verdensarvkoordinator Øystein Haugan.

For abonnenter

Verdensarvferja DF Ammonia er i ferd med å slite seg i den voldsomme vinden.

- Jeg er på Mæl nå og det blåser skrekkelig, sier verdensarvkoordinator i Tinn kommune Øystein Haugan.

- Tinnsjøen er helt opprørt og bølger går fem meter høye, og festene til dampferja Ammonia er i ferd med å ryke. Det jobbes nå på spreng med å sikre at ferja ikke sliter seg. Det er krise! Gjør den det kommer den til å blåse over og inn på steingrunn på andre sida, sier Haugan med klart opprørt stemme.

- Det er voldsomme vindkast, og Ammonia har litt av et vindfang, så dette er krise. Nå håper jeg bare vinden løyer før det skjer. Alt ledig mannskap på Rjukanbanen er satt inn på å redde den store ferja, sier Øystein Haugan.

- Festene er røska 20 cm opp av bakken, vi prøver å trosse med flere. Det er wire-trosser som er røket, og det voldsomme dimensjoner. Det er blytungt, men det ser ut som om de har peiling. Jeg håper det går bra. Noen av wirene har røket og et køye i skutesida sa bare spjong, sier Haugan. Han er imponert over jobben so gjøres med å tjore ferja til land.

- Gjør kjempejobb

- Hvis de ikke hadde vært der så hadde det gått veldig gæli, sier Haugan som ikke kan huske han har opplevd maken til vind i Mælområdet.

- Jeg har aldri hørt om at det har vært fare for at noen av fergene kunne slite seg heller, så nå håper vi bare at vinden løyer fortst mulig, sier Haugan.

- Gutta gjør en kjempejobb!

Det er meldt at vinden skal løye i 18-19-tida, men nå er den på sitt verste ifølge meteorologisk institutt. Det er målt 29,5 sekundmeter vind i Atrå i dag, noe som er 5 sekundmeter over varselet.

Det var i går det ble sendt ut oransje farevarsel for svært sterke vindkast.

DF Ammonia er en av de signifikante objektene i Rjukan - Notodden Industriarv, og ble Unesco Verdensarv i 2015. Norge har åtte steder på Unesco Verdensarv, og industriarven er den største av dem.

Fakta om DF Ammonia:

Tinnsjøfergen DF Ammonia er unik, og er et av de signifikante objekter i Unesco Verdensarven Rjukan - Notodden industriarv. Ferja er den siste gjenværende dampdrevne jernbanefergen i verden, og er fredet sammen med MF Stregut. Den var den tredje fergen som ble satt i drift som passasjerferge på Tinnsjøen. Fergene DF Ammonia og MF Storegut er bindepunktet mellom privatbanen Rjukanbanen og Tinnosbanen som tilhører NSBs jernbanenett i Norge.

Ammonia ble bygget i deler ved Moss Værft og Dokk, og satt sammen på Tinnoset, før den ble sjøsatt 18. juni 1929. I 1951 ble det lagt om fra kull til oljefyring og 2. klassesalongen modernisert noe senere i 1950-årene. Den gikk i fast trafikk til 1957, da den ble reserveferge for den mer moderne Storegut.

Ammonia kan ta 250 passasjerer og 16-17 jernbanevogner på dekket, erklært vernet av Riksantikvaren i 1998. Spesielt maskinrommet er usedvanlig flott, og fergen hadde luksuskabiner for fintfolket som dro jernbaneveien til Rjukan under Norsk Hydros etablering.

Navnet «Ammonia» er sannsynligvis avledet av ammoniakk eller kunstgjødselet ammoniumnitrat, som var det de fleste jernbanevognene fraktet fra Rjukan ut til verdensmarkedet.

Ammonia er søsterskipet til den noe mindre DF Hydro som ble senket på Tinnsjøens dypeste punkt utenfor Rudsgrend i den siste av tungtvannssabotasjene under den andre verdenskrig.

I 1998 ble DF «Ammonia» erklært verneverdig og i juni 2009 ble hun vedtatt fredet av Riksantikvaren, sammen med MF «Storegut». Det forventes at også jernbanestrekningene Rjukanbanen og Tinnosbanen vil inngå som en del av planene om å frede dette som et transporthistorisk kulturminne. Dette ble foranlediget av Rjukanbanens 100-årsjubileum 9. august 2009, samme år som regjeringen bevilget penger til bevaringsprosjektet som et ledd i kulturminnevern-året. 26. november 2015 ble fergen avduket etter et halvt års utvendig restaurering.

Kilde: Wikipedia