Det sier instruktør Cecilie Nilsen. Kommentarene og latteren sitter løst når Ragnhild Almli (72), Tove Steinmoen (snart 78), Lasse Åkerlund (71) og Ellen Åkerlund (73) er samlet.

De trener fast annenhver dag på Heia treningssenter i Skien fritidspark. Etter koronaen har ikke alle funnet veien tilbake til treningslokalene, men de eldste er flinkest. Det er hovedinntrykket.

Fyller timene

– Jeg er så heldig å ha disse sprekingene. De fyller timene jevnlig og kontinuerlig, forteller instruktøren.

– Det er jobben vår. Vi kjenner at det er viktig for kroppen, og vi hadde ikke vært der vi er i dag uten trening, sier treningsentusiastene et med stort smil.

For det kan ikke fortelles ofte nok hvor viktig det er å trene.

– Det er superviktig, fra hvert år før man fyller 30 år så går det feil vei. Det handler om stagnere det med kondisjon og styrke, til å forebygge mot sykdommer. Trening er godt for alt.

Mange er flinke til å gå turer og komme seg ut, men noen glemmer litt bort styrketreningen.

– Jeg snakker ofte med folk som går turer, men det er noe med den styrken også. Det har de her skjønt, poengterer Cecilie Nilsen.

– Styrke og balanse er viktig i vår alder, slår Ellen Åkerlund fast.

Den psykiske biten

En annen viktig ting, er den psykiske biten. Den minner Lasse Åkerlund om.

– Jeg har jobbet med en del med pasienter i psykiatrien, og har skrevet en gang en hovedoppgave om sammenhengen mellom fysisk form og psykisk helse. Den er påtakelig, med tydelig følelse av mestring.

– Det er derfor vi er så nedpå, ler gjengen.

Han viser til hva de har gjort på Modum bad, som er en norsk, landsdekkende diakonal institusjon for behandling av psykiske lidelser ifølge wikipedia.no.)

– Der har de jobbet en god del med fysisk trening satt i system kontra det å bruke medisiner i forhold til depresjon, angst og en del psykosomatiske lidelser og samtaleterapi, og det viser seg at fysisk form har like stor effekt som medisiner og annen form for tilnærming.

– Det er et godt poeng, så bra at du var her, Lasse, sier Cecilie.

Samhold

Regelmessig trening er også godt for miljøet.

– Vi blir så godt kjent med hverandre, og det blir et samhold. Vi savner dem om noen er borte, det er bra.

Lasse Åkerlund påpeker også at det har noe å si hvem som driver treningsstedene.

– Vi trente et annet sted før, men da Marit (Omland eier og driver red.anm.) flyttet hit, så ble det ikke det samme. Det at vi har disse folkene har alt å si. Det inspirerer og er så hyggelig.

– De som trener mest, og mest regelmessig og nesten hardest. Det er de over 60 år. Det er ikke tull en gang, sier Monica Linddalen som også eier og driver treningssenteret.

– Jeg kjører det samme programmet formiddag og ettermiddag når alderssnittet går ned, men de eldste trener like mye, påpeker Cecilie Nilsen.

De mener det er viktig med regelmessig trening.

– Vi kommer annenhver dag fast. Du må ikke sitte for lenge i sofaen. Kom dere opp, sier jeg til alle jeg møter. Det er viktig å ikke bare trene styrke, men kondisjon også, sier Tove Steinmoen.

På mandag er det mest kondisjonstrening med litt styrketrening, mens det på onsdag og fredag er styrketrening som står øverst på programmet.