Denne elektrokjeden kommer best ut i test

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Elektrokjedene er gode til å finne formuleringer og kjøpsordninger som lokker kundene til seg.

DEL

«Norges råeste prisrobot. Pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd. Prisløfte. Samme lave pris på nett og i butikk. Åpent kjøp i 30 dager. Alltid nettpris i butikk. 100 % fornøyd»

Men er de til å stole på?

Forbrukerrådet har gått lovnadene etter i sømmene for «å finne ut av hvilken kjede som faktisk tilbyr deg de mest verdifulle ordningene.»

Forbrukerrådet har sett på kjeder som har både fysiske butikker og nettbutikk, og bedt om å få tilsendt informasjon om kjedenes ordninger og hvordan de fungerer.

Deretter er det gitt poeng i forhold til hvor rause ordningene er for forbrukeren.

Opptatt av god service

Forbrukerrådet kårer Hi-Fi-klubben til vinneren av testen. Kjeden scorer på fire av de fem kategoriene, med unntak av prisløfte, og får en samlet sum på 228 poeng.

Hi-fi-klubbens utvalg er samtidig noe begrenset, men kjøpsbevisste kan være fornøyde med ordningene til Elkjøp også, melder Forbrukerrådet.

FORBRUKERRÅDET HAR GITT POENG FOR FØLGENDE ORDNINGER:

  1. Åpent kjøp/pengene tilbake:
    a) uåpnede produkter,
    b) åpnede produkter,
    c) produkter tatt i bruk
  2. Nettpris i fysiske butikker
  3. Annonsegaranti
  4. Prisløfte
  5. Garanti utover 5 år

I en utvidet tabell får du oversikt over hele poenggivningen.

– Undersøkelsen er jo en veldig hyggelig bekreftelse på at konseptet til Hi-Fi klubben treffer riktig. Vi har alltid vært opptatt av å gi kundene god service, sier butikksjef i Tønsberg, Øystein Bastiansen.

Han forteller at Hi-Fi klubben prøver å skille seg ut fra mengden ved å satse litt ekstra på service. Butikken opererer aktivt med målinger over kundetilfredshet både på nett og i kundeklubben. Her gir kundene poeng og kommer med tilbakemeldinger etter et kjøp. Både positive og negative tilbakemeldinger er viktig for at butikken skal kunne yte best mulig.

– Hele kjeden er opptatt av ha en ærlig og åpen profil, vi ønsker et tett forhold til kundene. Da får vi brukt vår spisskompetanse på lyd og bilde og får fornøyde kunder som kommer igjen, for her har vi mange gjengangere, sier butikksjefen.

Elkjøp nummer to

Elkjøp kommer på annenplass med 191 poeng. Også de scorer i fire av fem kategorier, men tilbyr ikke garanti utover fem år.

På tredje plass finner vi Lefdal med 136 poeng. En delt fjerdeplass går til Expert og Siba, begge med 110 poeng.

Ingen av disse gir ifølge Forbrukerrådet prisløfte eller garanti utover fem år, mens Expert og Siba heller ikke skal tilby annonsegaranti.

Salgssjef Jon Dahle i Elkjøp og Lefdal opplyser til Nettavisens Side 3 per e-post at  Lefdal imidlertid har prisløfte.

Forbrukerrådet forklarer at kjedene selv har meldt inn sine ordninger, og at det de fikk inn er resultatene slik de foreligger.

Euronics skiller seg ut på jumboplass. Ifølge Forbrukerrådet tilbyr kjeden ingen av ordningene de mener fortjener poeng, og kommer i denne testen ut med poengsum på 0.

Ingen poeng

– På jumboplass finner vi Euronics, som faktisk ikke oppnår et eneste poeng. Euronics tilbyr verken åpent kjøp, nettpris i butikk, annonsegaranti, prisløfte eller garanti utover 5 år. Hos Euronics er det med andre ord stort potensial for å bli mer forbrukervennlig, melder Forbrukerrådet.

Euronics sier til Side 3 at undersøkelsen slår misvisende ut fordi hver av butikkene i deres kjede selv er ansvarlig for de ordningene de tilbyr sine kunder, og at de derfor ikke kunne garantere for de fem ordningene Forbrukerrådet har vurdert på tvers av hele kjeden.

Du kan lese hele testen på nettsidene til Forbrukerrådet. Forbrukerrådets undersøkelse tar for seg ren service, det er frivillig for butikkene om de vil tilby dette.

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, minner i en kommentar om at forbrukerens viktigste rettighetene er lovfestet.

– Klag når du mener du har krav på noe. Da kan du få reparasjon, prisavslag, ny vare eller pengene tilbake. Dette er den aller beste måte å shoppe på, konkluderer Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Artikkeltags