Dette søkte vi mest på i 2014

Vi søkte på mye rart i 2014. Her får du et tilbakeblikk på hva vi var opptatt av måned for måned. Foto: Anette Moi/ANB

Vi søkte på mye rart i 2014. Her får du et tilbakeblikk på hva vi var opptatt av måned for måned. Foto: Anette Moi/ANB

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Sjekk hva som fikk landets søkefelt til å koke over – måned for måned!

DEL

Sandra Lyng Haugen, Oslo Maraton, Malala Yousafzai, systemisk sklerodermi, Farmen, sjakkfeber og Mannen er synonymt med de heteste søkeordene nordmenn brukte inneværende år.

Søkeåret 2014 er utarbeidet avStartsiden.no - og det begivenhetsrike året, i Norge så vel som i utlandet, gir også utslag i søkefeltene.

– Nordmenn er informasjonshungrige og bruker alle tilgjengelige hjelpemidler i søken etter svar. Samtidig ser vi hvert år at det er noen «norske klassikere» vi søker etter, uavhengig av nyhetsbildet. Vi har også registrert at det søkes etter flere fakta og mer utdypende informasjon. Nordmenn er blitt mer kildekritiske enn vi så i søkefeltets opprinnelse, sier leder av Startsiden Innsikt, Sissel Eng.

Søkeordene som er hyppigst brukt på personer, hendelser og temaer i 2014, er basert på norske søkemotorer. Her er listen – måned for måned:

Januar

Den eldre trehusbebyggelsen i Lærdal brenner, og det nye året har fått en verst tenkelig start. Mange er opptatt av skjebnen til de husløse, og derfor er ordet «brann» mye brukt i søkefeltet.

Kjærligheten er en vinner, også på nettet. Sandra Lyng Haugen er Norges idolprinsesse, og når hun har funnet lykken med en på sin egen alder, Martin Bjerke fra duoen CLMD, pirrer det den digitale nysgjerrigheten vår. Hvem er han egentlig?

Samme måned benker vi oss foran TV og PC-skjermer. NRK-serien Mammon får sin oppstart, men interessen stilner kjapt. Det overrasker vel ingen at de tradisjonelle søkeordene kaloritabell, kjøkken og reiser ligger høyt oppe. På nyåret legger vi planer som aldri før.

Februar

Det er OL i Sotsji, og det opptar en idrettsengasjert nasjon som Norge - det være seg informasjon om OL–lua eller den lyseblå hekletoppen som slo så godt an til, tross for hatmeldinger fra motefolket. Søkestatistikken rundt OL-dagene sier oss at få egentlig gjorde noe særlig på jobb.

Programoversikt og medaljestatistikk var de flittigste stikkordene helt frem til den storslagne seremonien på festplassen i OL-byen var over. De tragiske omstendighetene rundt Astrid Uhrenholt Jacobsens bror fikk mange til å ty til tastaturet - ved siden av OL-komitéens kontroversielle avslag til langrennsjentenes sørgebåndmarkering.

Mot slutten av måneden er Ukrania et ord mange søker opp. Presidenten er på flukt etter voldsomme demonstrasjoner. Annekteringen av Krim-halvøya vekker reaksjoner. Hva i all verden er i ferd med å skje i Ukraina?

Mars

Hagemøbler og Birken opptar oss samtidig. Utemøbler indikerer at våren nærmer seg, mens Birken er et av senvinterens store langrennsmål for veldig mange mosjonister og toppløpere. Den store manndomsprøven – Finnmarksløpet – ble toppet av to damer med hvert sitt hundespann. Iditarod, verdens lengste hundeløp, hadde to norske deltakere med, og den norske patriotismen materialiserer seg i en klikktopp.

Ordet «sommertid» er en sikker gjenganger på denne tiden. Det er i slutten av måneden vi skrur klokka mot sommeren, og vi tipper mange er usikre på om storeviser´n skal frem eller tilbake. Skatt og selvangivelse er selvsagt noe som opptar de fleste når vi nærmer oss en slags deadline, fire uker frem i tid.

April

Lammelår og lammestek. Det er påske, og da er et av spørsmålene hvor lenge steika skal stå i ovnen. Desuten vil vi fordype oss mer i og finne ut mest mulig om påskemat, påskepynt, påskesol og Skarverennet som kommer straks etter høytiden. Værprognosene har vel neppe vært bedre. Sola skinner – påskestemningen er på topp. Vi drar til fjells, kommer oss ut på ski. Ordet «levegg» har en topp midt i påskeuken.

Pollensesongen er rett rundt hjørnet. Klikkene viser at mange er utsatt og vil vite hvordan de kan gardere seg. Sandra Lyng Haugen er igjen i klikk-eliten. Både fødselsdag og reality-serien «Det sterkeste kjønn» øker søkene til nye høyder.

Mai

Petter Northug er Norges største langrennsstjerne, og derfor var det mange som kastet seg på nettet etter den fatale bilkrasjen han var involvert i. Alle ville vi vite hva, hvordan og hvorfor og om karrieren hans nå var over.

17. mai er nært forestående og bunaden skal på. Både for dem som har, og alle som ønsker seg, et stasplagg til nasjonaldagen. Hvor finner vi tilbehøret, hva slags fristende mat skal på festbordet og hvordan praktiseres flaggreglene. Disse temaene var en fellesnevner denne måneden.

Arne Hjeltnes' populære Norgesturné per fly fikk nye og trofaste følgere til å streame, klikke og like mens godgutten hilste seg gjennom 50 flyplasser fra Kristiansand i sør til Henningsvær i nord. Også Sylvi Listhaugs offensive landbrukspolitikk får mange treff. Ny jordbruksavtale skal fremforhandles, og bøndene er klare for harde forhandlinger.

Juni

Fotball-VM i Brasil. Tyskland vant, mens mens tittelforsvarer Spania ble eliminert allerede i gruppespillet – mot alle odds. Også vertslandet Brasil fikk seg en real nedtur. I snitt ble det scoret tre mål per kamp. Underholdningsfaktoren var høy.

Foran et nytt rentemøte i Norges Bank kaller Trygve Hegnar bankens strategi for et kronespill, et søkeord som utløser mange klikk. Var det renta eller pengespillet som var målet for søkene? Begge deler opptar oss.

Ble det skattepenger tilbake? I ukene før ferien er nysgjerrigheten på topp, og «Altinn» er et av de mest populære søkeordene. Kanskje blir det oppgradering av flybillettene, eller en ekstra slant til overs?

Juli

En måned med sport så det monner. Tour-de-France ruller over skjermene våre, full av spenst, utstyr, helter og resultater så lenge mesterskapet varer. Hjemme har alle barn og foreldre fått klare symptomer på Norway Cup-feber.

Sandra Lyng Haugen gjør comeback, og sommerværet blir enda bedre i momentet hun slipper singelen «Electric City». Søkerstatistikken tar tempen på fansen som kaster seg over tastaturet. Etter 3 minutter og 24 sekunder med Sandras halvnakne YouTube-opptreden, er det kanskje ikke så rart at ordet «aircondition» dukker opp rett under Sandra på listen.

Sjakk klatrer oppover som et populært søkeord – takket være NM midt i juli. MIFF – Med Israel for Fred – får en oppsving på søkerstatistikken etter at kampene på Vestbredden krever nye menneskeliv.

August

Det er duket for nok et Birken-arrangement. Denne gang er det syklistenes tur. Forberedelsene er i gang for fullt. Rekordår for sopp lokker mange til skog og mark. Steinsoppen er folkets favoritt, men mange sliter med å identifisere soppslagene.

Utdanningsforbundet er i streik og skoleungdom bekymrer seg for utsatt skolestart. Lanseringen av Jonas Gahr Støres nye bok «I bevegelse« utløser mange tastetrykk. Ap-lederens popularitet er høy.

Det er sesong for epler, men også eplekake. Vi klikker oss gjennom blogger og matportaler for å finne de beste oppskriftene og imponere omgivelsene.

September

De fleste søker på Får-i-kål og holder med det nasjonalretten i hevd.

Oslo Maraton - og tusenvis av spreke mosjonister – setter farge på Oslo i månedens neste siste helg. Folk flest vil vite hvor mange som er med, hvor løypene går og hvem som deltar. Sportstips for drikke og utstyr oppnår mange treff.

Tv-seerne blir tydeligvis aldri lei Farmen. I sin tiende sesong får den mest populære TV2-serien noensinne en formidabel start, og sesongens deltakere er om mulig enda sterkere personligheter.

Andre seerfavoritter er Ylvis og Jakten på kjærligheten. Begge underholder oss i høstmørket og blir solide klikktopp-kandidater.

Oktober

Halloween er kommet for å bli, også i Norge. Søkertallene avslører hva vi er på utkikk etter: Kostymer, tips og alt annet vi ikke trenger.

Mannen er fjellet det snakkes om. Sprekkdannelsen følges med argusøyne fra dag til dag. Alle vil vite mer om familiene som evakueres og geologenes dystre spådommer, uten at det mest dramatiske inntreffer. Nettsiden «harmannenfalt.no» er medvirkende til interessen for fjellet.

Skattelistene får en ny oppsving. De som ikke fikk gladnyheten i april, kan få den nå. Statsbudsjettet fremlegges, og mange vil vite hvordan dette vil påvirke hverddagen vår.

Ebola-epidemien får ny aktualitet når norske Silje blir smittet på legejobb i Sierra Leone. Interessen holdes ved like til hun friskmeldes etter noen uker.

November

DNB er blant søkernes favoritter - trolig på grunn av at banken var først ut med å lansere BankID uten Java, alle Mac-brukeres store mareritt.

Når Gunhild Stordalen får en livstruende diagnose i full offentlighet, påkaller det oppmerksomheten vår. Systemisk sklerodemi er et vrient ord å skrive, men likevel kommer diagnosen høyt opp på trefflisten.

Shopping-fenomenet Black Friday skaper kjøpefeber. Hvor fenomenet kommer fra og hvordan det arter seg når kjøpelystne horder velter inn i de store kjøpesentrene verden over?

Julebordsesongen er i sin spede tastatur-begynnelse. Hvor lutefisken skal fortæres er et tema som bidrar til økt klikkaktivitet.

Desember

Alt om julen er - ikke overraskende - det store søketemaet hele desember. Vi vil vite hvordan de syv sortene bakes ut, hvordan juleantrekket skal være i år, hva vi serverer gjestene og hvordan vi julepynter rundt oss.

Malala er tidenes yngste nobelprisvinner, og hun får mange til å klikke før, under og etter utdelingen 10. desember. Unge og eldre sympatiserer med den 17-årige jenta som sammenlignes med tidligere vinnere som Nelson Mandela og Desmond Tutu. Et ekstra klikk-incitament er en ung meksikansk student som mot alle odds fikk plass på scenen foran nesen på PST. Etter seansen hylles han digitalt for sitt mot og sin sak.

Fyrverkeri er en gjenganger. Vi jakter på sprakende raketter, hva loven sier om å avfyre dem og hvordan vi tar forholdsregler.