Gå til sidens hovedinnhold

Dette er Skiens «ukjente» selskap – har 70 ansatte og omsetter for 200 millioner

SKIEN: Det er få utenfor miljøet som har hørt om togselskapet Grenland Rail. I det stille har de vokst til 70 ansatte og omsetter for 200 millioner kroner i året.

For abonnenter

– Det er ikke noe vanskelig å vokse, det som er vanskelig er å vokse og samtidig tjene penger, sier daglig leder Tommy Feyling Anderson i Grenland Rail AS.

Han forteller at det lokale togselskapet er bunnsolid, at de har vært gasellebedrift i flere år og bygger seg opp sten for sten.

Ved nyttår åpnet selskapet en ny lokomotivhall og verksted på Kongsberg, hovedkontoret ligger på godsterminalen ved Borgestad og i tillegg har de såkalte prosjektkontorer ved Holmestrand og på Rena.

Om du ikke har hørt om Grenland Rail tidligere er det ikke så rart. Bedriften ble startet av gründeren Heimon Winkelman i 2005, men det er først de siste årene at selskapet har opplevd en kraftig vekst.

Togselskapet driver ikke med passasjertrafikk. De eier 31 egne vogner for transport av sviller og spesialgods og har har spesialisert seg på å tilby trekkraft og det som naturlig hører til rundt dette.

På godt norsk betyr det at de kjører lokomotiver for en rekke faste kunder.

Mange oppdrag

Rundt 50 av de ansatte er lokomotivførere og andre som er involvert i den operative driften. Til sammen har selskapet 21 lokomotiver og fire av disse er kjøpt inn den siste tiden. Med unntak av Flombanen har selskapet godkjenninger til å kjøre på alle jernbanestrekninger i Norge.

Grenland Rail er store på frakt av flis og tømmer, blant annet for Moelven, de frakter malm fra svenskegrensen og ut til Narvik havn, de er «hoffleverandør» til Forsvaret ved flytting av tungt utstyr ved store øvelser, selskapet står for spraying av ugress langs hele jernbanenettet for Bane NOR og selskapet fraktet kalk for Norcem på Breviksbanen.

– Akkurat der har vi den beste punktligheten i hele Norge, spøker Anderson. Vel vitende om at de er det eneste selskapet som kjører på denne banen. Det går daglige tog fra kalkbruddet og til sementfabrikken i Brevik.

I tillegg er togselskapet fra Skien klart markedsledende når det gjelder transport av tungt utstyr til nye jernbanestrekninger og når det skal foretas utbedringer og reparasjoner på eksisterende strekninger.

Det betyr at selskapene som har selve byggeoppdraget kontakter underentreprenører når de trenger lokomotiver til å få frem det tunge utstyret som trengs når de skal bygge jernbane.

Dette er en av årsaken til den kraftige veksten de siste årene. I fjor sommer hadde Grenland Rail oppdrag i forbindelse med utbedringene i Liertunnelen og selskapet har også hatt en rekke oppdrag i forbindelse med bygging av Follobanen og den lange tunnelen der.

Kjempeoverskudd

Ser vi på regnskapene som nylig ble levert inn til Brønnøysund leverte selskapet et overskudd i fjor på 24,6 millioner kroner før skatt av en omsetning på 198 millioner. Dette var en dobling i overskuddet i forhold til året før.

Anderson karakteriserer det som et eksepsjonelt godt år, men ønsker likevel ikke å slå seg selv på brystkassen.

– Det er et år preget av korona. Vi har nok fått enkelte nye oppdrag fordi noen av våre konkurrenter har slitt med å få inn ansatte fra utlandet på grunn av pandemien.

Han avviser likevel ikke at selskapet er inne i en god trend og bekrefter at ordreserven er god.

Grenland Rail AS har lokalt eierskap. Ernst Terje Jacobsen som var med på å bygge opp Norsk Jernbanedrift eier 54 prosent av selskapet. Han satser dessuten helelektrisk på utleiebåter i Telemarkskanalen gjennom selskapet Canal Boats Telemark.

På eiersiden finner vi også gründeren Heimon Winkelman med 23 prosent av aksjene og Terje Wold med 15 prosent av selskapet.