Mercedes-Benz EQE 43 AMG 4matic er første versjon av EQE, tidligere E-klasse. Over sommeren kommer også Mercedes-AMG EQE 53, en enda heftigere kjøremaskin og til høsten lanseres de «vanlige» EQE-bilene. I mellomtiden får vi kose oss med AMG 43-varianten.

Sedanen måler 4,95 meter og har en bredde på 1,96 meter. Det gjør den litt kortere en EQS-en, men ikke mye. Tross bilens sjenerøse lengde føles ikke bilen ut som et flak. Hjulene er dyttet ut i hjørnene og akselavstanden gir god innvendig plass.

Bilens relativt korte panser gir bilen et aerodynamisk og strømlinjeformet inntrykk, ikke å forakte når vi snakker elbil. Bilen har fått en kledelig grill med innslag av krom.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Under panseret

Ikke akkurat uventet har Mercedes pakket bilen med mer enn nok av krefter. Råskinnet har to elektriske motorer og et variabelt firehjulstrekksystem fordeler kraften. Effekten er på opptil 476 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 858 Nm. Det gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Da vi ved ulike anledninger testet sprintegenskapene kan vi skrive under på at opplevelsen kiler godt i magen.

Og klarer Mercedes å lage en AMG-bil uten grom motorlyd? I aller høyeste grad! I komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Når kjøremodusene Sport og Sport+ velges strammes bilen opp og senkes og kreftene gjøres tilgjengelig.

Kjøreegenskapene er ekstraordinære. Det aktive understellet klarer å være både komfortabelt og stivt på samme tid. Luftfjæring kombinert med adaptive støtdempere er med på å gjøre bilen mer til en sportsbil enn familiebil.

Bakakselstyring er standard på EQE 43. Det gjør bilen lettmanøvrert på trange parkeringsplasser og mer stabil ved aktiv kjøring. Personlig synes jeg styringen blir mer direkte og presis, og jeg kjenner jeg liker det. Samtidig føles det trygt og stabilt ved høyere hastigheter.

EQE 43 AMG har batteri med en nettokapasitet på 90,6 kWt. Rekkevidden oppgir Mercedes til mellom 462 og 533 kilometer, mens forbruket oppgis til mellom 19,7 og 22,5 kWt, per 100 km.

Videre kan den hurtiglades med opptil 170 kW, 22 kW via ladeboks gjennom ombordladeren. En rekkevidde på 180 kilometer kan lades opp på rundt 15 minutter under optimale forhold.

I kupeen

Innvendig er det sportsseter og rød kontrastsøm i dashbordet og ikke minst røde setebelter. Når vi legger inn rødt stemningslys er det stilrent. Det røde går igjen når vi velger sport+-modus. Kvalitetsfølelsen er som vanlig svært høy.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


MBUX hyper screen, den store glassflaten som rommer tre store skjermer til den nette sum av 84 525 kroner, er ikke for alle. Derfor er det fint å se at Mercedes lager et interiør som står seg minst like fint uten. Den store skjermen er enkel i bruk og kjøremodus og andre kjøreassistenter velges enkelt via knappehjul på rattet.

Sportssetene i testbilen er noe hardere enn i storebror EQS, uten at det gjør noe. Sittestillingen er god og støynivået er lavt, og bortsett fra de futuristiske elbillydene Mercedes har lagt inn er det tyst.

Selvfølgelig er det en mengde kjøreassistenter og det en er vant til i nye elbiler, alt enkelt tilgjengelig via ratt eller skjerm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Også baksetet er romslig. Her sitter selv en voksen godt.

Bagasjerommet tar 430 liter. Det er verken klasseledende eller dårlig. Bilen har tillatt tilhengervekt til 750 kilo, men ærlig talt, er dette bilen du kjøper for å trekke et lass til fyllinga? Neppe!

Startprisen er 909 800 kroner, en av de lavest prisede AMG-modellene, men likevel ikke en bil for folk flest. Testbilen koster nærmere 1,1 millioner kroner. Det er uten vinterhjul. Legger man på mer utstyr, som den store hyperskjermen lander man fort på 1,25 millioner kroner.

Dette er bilen for den som er på jakt etter en elbil som er et råskinn å kjøre, og samtidig gir en solid dose luksus. Sportslig for de som faktisk liker å kjøre bil, og likevel plass til familien. Rekkeviddeangsten kan legges igjen hjemme. Det er bare å tråkke til.