Slik lyder begrunnelsen for at Mester Grønn er kåret til "Årets miljøfyrtårn 2019". Mester Grønn ble startet av brødrene Ola og Erling Ølstad i 1983, da de åpnet sin første blomsterbutikk på Herkules. Nå har de hovedkontor på Lier i Drammen.

-Jeg er svært stolt over at vår satsing på miljø blir lagt merke til, sier kjedens øverste sjef, Erling Ølstad, i en pressemelding.

Mester Grønn er Norges største heleide blomsterkjede med 130 butikker fra Alta i nord til Kristiansand i sør.

-Detaljhandelen er Norges største arbeidsplass, og en viktig motor for norsk økonomi. Nå har vi tunge skyer hengende over oss. Inntjeningen er lavere og vi ser at ressursbruken og forbrukskarusellen som vi bidrar til, er et alvorlig miljø- og klimaproblem. Grønn omstilling er nødvendig. Vi må tørre å tenke på en helt annen måte enn vi har gjort tidligere. Vi må kontinuerlig lete etter områder hvor vi har miljøutfordringer, og jobbe innovativt for å løse dem, sier Ølstad.

- Uredde

Daglig leder i Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg, overrakte prisen på Mester Grønn sitt hovedkontor i Lier.

- Mester Grønn er en kjede hvor miljøarbeidet er godt forankret både i ledelsen og nede i organisasjonen. Det er en god systematikk i arbeidet og de er ikke redde for å være tydelige og påvirke andre. Erling Ølstad er en fanebærer i seg selv og tar klare og uredde standpunkt. Miljøfyrtårn er imponert over nye og innovative løsninger som gjenbrukbare svøpeseil og bøttevaskeri. Blant våre 6400 medlemmer og 60 kandidater er de en forbilledlig vinner, sier Ytreberg.

Bærekraftige løsninger

Med bygninger som har mange bærekraftige løsninger, og et klart ønske om å være ansvarlig gir Ølstad flere eksempler på hvordan Mester Grønn gjennom bærekraftig innovasjon har skapt mange forbedringer:

* Kjeden har utviklet en helt ny og mer miljøvennlig måte å utføre sorgbinderi på, som ikke innebærer plast og metalltråd. Dette gjør at begravelsesproduktene kan kastes i bioavfall. * De har gått fra å være et miljøproblem til å bli 100% nedbrytbare.Kjeden er i ferd med å fase ut alle produkter med glitter, både på planter og pynt, for å hindre mikroplast (som glitteret er) i å havne i avløp og deretter i naturen.Hele distribusjonsnettet av trailere kjører på fornybart biodrivstoff.Kjeden har tatt i bruk gjenbruksseil istedenfor svøpeplast på cirka 80 % av transporten. Besparelsen er i overkant av 30 tonn svøpeplast i året.

* Hovedkontoret med terminalen, som leverer varer til hele butikkjeden, er geotermisk oppvarmet, med 21 brønner, og leverer i tillegg fjernvarme til nabobygget på 22 .000 kvadratmeter. Neste år installeres solceller på taket.