Bilen er hele 5,2 meter lang og 2,6 tonn tung. Er det større arbeidshest av en pick-up vi snakker om her? Ikke på noen måte. Sideprofilens linjer får nemlig bilen til å virke lang, slank og lekker. Det er den også.

Luksusbilen er et utstillingsvindu for neste generasjon teknologi, design og luksusfølelse for Mercedes-Benz, og andre modeller får gjerne teknologien noe senere. Her handler alt om å trives, om å føle seg vel i luksus som ikke virker påtrengende, men fornuftig og nødvendig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Under panseret

For å flytte den store bilen er det nok av krefter. To motorer fordeler kraften til alle fire hjul. 516 hestekrefter og et dreiemoment 855 Nm. Den nærmest lydløse bilen svever bortover i Eco, mens en en tung gassfot i sport modus kan forvandle bilen til en sint veps på et blunk.

Batterikapasiteten er 107,8 og oppgitt rekkevidde er opptil 675 kilometer. Da kan man kjøre fra Skien til Stavanger og fremdeles ha 250 kilometer igjen på batteriet.

Hurtiglading opp til 200 kWh betyr at bilen ifølge Mercedes-Benz' egne tall kan lades opp med ekstra 300 kilometer rekkevidde på bare 15 minutter ved optimale forhold.

Kjøring

Det første som slår en når en setter seg inn i EQS 580 er den enorme glasskjermen, MBUX hyperscreen, som skinner mot både sjåfør og passasjer. Her er tre store skjermer nærmest integrert til én. Sentralt plassert i midten er infotainmentskjermen, der det meste kan styres.

På passasjersiden er det en egen skjerm der det kan surfes og spilles, men ikke mens bilen kjøres, det tillater ikke norsk lov. Så da kan man jo stille spørsmålstegn ved bruksanvedeligheten når de fleste passasjerer sitter på telefonen mens man kjører uansett. Men lekkert er det.

Og alt er fortsatt minst like lettbrukt som før, med enda mer lettfattelige menyer. Berøringsflaten på rattet lar deg også manøvrere på skjermen, men det tar det tid å venne seg til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Setene er nydelige å sitte i, interøret lekkert. Dashbordet har fått et tidsriktig design med innbydende tredetaljer og napppaskinn, og legger man hodet bakover er nakkestøtten utstyrt med en komfortabel pute.

Setene har i tillegg flere ulike massasjeprogram å velge mellom.

Girvelgeren er en hendel på rattstammen, det er bare å sette i drive og kjøre. Kupeen er så stille og lydløs man kan forvente. Her høres bare eventuelle sci-fi-lyder. De rammeløse vinduene i dørene ser ikke bare lekre ut, de skal også minske luftstøyen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Dette er en bil som glir sømløst over underlaget, og som byr på en av de mest komfortable kjøreopplevelsene man kan få. Luftfjæringene og det avanserte understellet absorberer alt av ujevnheter og humpler, og den lange akselavstanden sørger for at bilen er alt annet enn stump.

En lengde på 5,20 meter skulle vel tilsi at man ville unngått et trangt fellesgarasjeanlegg. Men med EQS trenger man ikke bekymre seg. Bakakselstyringen gjør at bilen er svært lett å manøvrere og svingradiusen er overlegen, bilens størrelse tatt i betraktning. Bilens utall av sensorer og kameraer er med på å gjøre dette så smidig som det kan bli.

Men alt handler likevel ikke om komfort. EQS er en svært lettbeint bil, i sport-modus gjøres null til hundre unna på 4,3 sekunder. Mer enn godkjent for en såpass stor bil, og trenger man en mer sportslig bil er EQE 43 AMG uansett et bedre valg. Hakket mindre, desto mer sportsbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Også i baksetet sitter en voksen godt, men det er ikke allverdens av takhøyde. Det får bilens aerodynamiske design ta litt av skylden for.

Bagasjerommet er romslig, med en oppgitt kapasitet på 610 liter. Til sammenligning har Tesla Model S 535 liter.

Bilen er luksuriøs, innovativ, moderne og velutstyrt og gir en pekepinn hvor veien går for Mercedes' kommende modeller.

Alt dette koster. Det gjør det. Fra kroner 1,175 millioner så er bilen din. Testbilen TA kjørte koster 1,429 millioner kroner uten vinterhjul. Og prisen er vel i grunnen det eneste man kan utsette på bilen – at man ikke har råd.