Gå til sidens hovedinnhold

Den kraftige vinden reiv nesten pullerne opp av bakken

TINN: DF Ammonia ble reddet fra å slite seg, men det er blitt en del skader på kaiområdet og på Rjukanbanen for øvrig.

For abonnenter
STORE SKADER FOR RJUKANBANEN OG AMMONIA

En meget lettet Einar Gabrielsen, avdelingsleder for Rjukanbanen i Norsk Industriarbeidermuseum konstaterer at Tinnsjøferja DF Ammonia fortatt ligger fortøyd på Mæl etter at den stolte dampferja truet med å slite seg i den voldsomme vinden som traff Østlandet i dag.

– Det har gått bra, vinden har løyet kraftig nå. Ammonia er trygt fortøyd, men jeg skal likevel holde vakt utover kvelden, sier Gabrielsen som takker for innsatsen fra NIA og Rjukanbanens Venner som hjalp til med å tjore fast ferja som var i ferd med å rive opp festene på land.

– Vi har fått lagt Ammonia bedre fast. Heldigvis lykkes vi med det. Men dette var et vær jeg ikke kan huske å ha opplevd eller å ha hørt om her før, sier Gabrielsen.

– Svære pullere som sitter fast langt ned i bakken har blitt rivd opp. Da blei vi bekymra. Ammonia har jo et stort vindfang, så det er ikke en lett jobb, sier Gabrielsen som forteller hvordan det dro i gang på ettermiddagen.

Jaget fram og tilbake

– Det begynte å blåse kraftig, og båten jeget fram og tilbake, og nøkka kraftig i trossene. Vi så at pullerne var i ferd med å ble revet opp. Så vi måtte fram med flere trosser som vi har på lur, og fikk festet dem en rekke steder, blant annet i Storegut, og alle gjorde en kjempejobb. Det var krevende og slitsomt i vinden. Men det gikk bra, vi lykkes, sier Gabrielsen.
– MF Storegut ligger mer i ly og er sikrere enn Ammonia så den har ikke hatt noe problem i dag.

Erling Zapffe var med på redningsaksjonen, og kunne pustet lettet ut med kjøttkakemiddag.
– Nå er jeg rimelig ferdig. Og nå måtte jeg ha meg middag. Det har vært en tung jobb i et forferdelig vær. Jeg er helt gåen i bein og armer. Jeg er ikke akkurat 25 lenger, sier Zapffe som forteller at det var dramatisk.


– Pullerne er trukket opp av bakken, og løfta 20 centimeter, og vi var redde at de skulle gi helt etter, for vinden var voldsom, og ferje vagget og dro i trossene. Landfestene er ødelagt, og i tillegg røyk en av halegattene med et smell. Pjong sa det ed et smell, forklarer Zapffe billedlig.

Han har tatt bilder av det som han har sendt RA.

Store skader på banen

– Vi må få mer penger for å sikre at slikt ikke kan skje igjen. Det koster nok litt å sikre dette, og landfestet må gjøres helt på nytt.
Landfestet er oppe av bakken, og du ser at asfalten har løsnet, sier Zapffe som forklarer hvordan det var underveis.
– Det knaka noe jævlig. Båten lå og vandret i trossene i de kraftige vindkastene, og like etter at vi hadde fått på den første så røyk en annen. Det vi snakker om er store vaiere, så det er ikke småtterier til krefter som var i sving, sier Zapffe.

Nå skal Rjukanbanen slikke sine sår. Om jobben er i gang i løpet av helga eller på mandag er ikke Gabrielsen sikker på ennå.

– Ammonia har kommet greit fra det, men pullerne må graves opp, og det må støpes nye fundamenter. De har ligget der i omtrent 100 år, men denne stormen klarte de ikke.

Vi har store skader på Rjukanbanen for øvrig, mye trær over kjøreledning, og noen av stolpene våre er knekt, og kjøreledningen har store skader. Nå er den blitt jordet, selv om det ikke er strøm på den, og nå vi må får ned og rydde kjøreledningen igjen, ser Gabrielsen som ikke har opplevd maken til stormvær før.



Puster lettet ut

– I dag har det vært kolossalt spesielt, og særlig på Miland og Mæl, men nå er det heldigvis over, sier en svært lettet Gabrielsen, som var glad for at de visste at det skulle løye på kvelden.

– Folka har gjort en kjempejobb, men det er bekmørkt her nå, siden strømmen har gått, men jeg skal forsikre meg at det holder det vi har gjort, sier Gabrielsen so drøyer middagen enda noen timer.

NIA-direktør Anna Hereid puster lettet ut på Rjukanbanens facebookside.

– Det er roligere nå, ser ut som fantastisk flinke folk har reddet fartøyene under svært vanskelige forhold i dag. Men omfattende skader på kaianlegg, jernbanestrekning – her er det bare å gjøre seg klar for å starte opprydding og reparasjonsarbeidet – Rjukanbanens folk asså.
Vi jobber intenst med å sikre uerstattelige D/F Ammonia og M/F Storegut i ekstremværet. Det er svært krevende arbeidsforhold for mannskapet på Rjukanbanen, men foreløpig har vi lyktes med tiltakene som har blitt gjort. Faren er ikke over enda og vi er i full beredskap – mer informasjon kommer om noe endrer seg, skriver Anna Hereid.