Gikk fra ros til slakt på ett år

Bent Roger Halvorsen hos Dekkspesialisten Porsgrunn, holder her opp Apollo Alnac 4G.

Bent Roger Halvorsen hos Dekkspesialisten Porsgrunn, holder her opp Apollo Alnac 4G.

Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: I NAFs sommerdekktest i fjor nådde dekket Apollo Alnac 4G nesten helt til topps. Mange klør seg i hodet over at dekket havnet på jumboplassen i år.

DEL

I NAFs sommerdekktest i 2014 havnet Apollo Alnac 4G på andreplass, kun slått av Contintental ContiPremiumContact 5.

Indiske Apollo Ltd. kjøpte nederlandske Vredestein i 2009, og selskapet endret navn til Apollo Vredestein. Ifølge selskapets navn foregår fortsatt det meste av dekkproduksjonen til personbiler i Nederland.

– BEST PÅ VÅT VEI

I fjorårets test ble det konkludert med at indiske Apollo og kinesiske Landsail ypper seg mot de etablerte bestselgerne.

Om Apollo Alnac 4G lød konklusjonen: «Dekket har det beste bremsegrepet på våt vei av alle. Det har gode rundetider på bane og god stabilitet i manøvertesten og gir deg ingen ubehagelige overraskelser. Også på tørr asfalt oppfører det seg logisk. Vi finner ingen svakheter av betydning i dette rimelige dekket.»

Derfor ble overraskelsen stor for mange da NAFs sommerdekktest for 2015 ble presentert nå i slutten av mars. Her havnet nemlig det samme dekket på sisteplass av 15 dekk.

– JEG BLE FORBAUSET

I år var konklusjonen: «Sikkerheten er imidlertid svak. Prestasjonene i alle disiplinene på våt asfalt er dårlige. Bremselengden er lengst av alle dekkene. Derfor gir dekket også en usikker kjørefølelse. Heller ikke på tørt underlag er dekket særlig mye bedre.»

Salgssjef for Apollo Vredestein i Norge, Per Knutsen, ble veldig overrasket da dekket Apollo Alnac 4G kom så dårlig ut i NAFs sommerdekktest for 2015.

Det er også på det rene at de egenskapene som dekket fikk mye skryt for i NAFs sommerdekktest 2014, er de samme egenskapene som får dårlig kritikk i 2015.

– HELT SAMME DEKK

– Vi stiller et veldig stort spørsmålstegn ved dette. Det er akkurat det samme dekket, så vi ble både sjokkert og forbauset over resultatet i NAFs sommerdekktest i år, sier Knutsen.

Avdelinga til Apollo Vredestein i Nederland. Og han har fått bekreftet derfra at Apollo Alnac 4G er laget med den akkurat samme resepten.

– Så vi vet at det er akkurat det samme dekket som i fjor, sier Knutsen.

Han konstaterer at det ikke er unaturlig at et dekk kan gå ned eller opp ei plassering eller to i dekktester fra et år til et annet. Men han stiller et stort spørsmålstegn ved hvordan ett bestemt dekk kan rykke ned fra 2. plass til sisteplass i løpet av ett år i samme test.

Hos Dekkspesialisten på Herøya i Porsgrunn forstår de heller ikke hvordan Apollo Alnac 4G kunne havne på jumboplass i årets utgave av NAFs sommerdekktest. Bent Roger Halvorsen hos Dekkspesialisten i Porsgrunn forteller at flere kunder som har kjøpt dekket i fjor har ringt etter at de har lest årets test.

– Vi har jo solgt og selger blant annet Apollo, og folk ringer jo og lurer etter å ha sett årets test. Så da har vi valgt å kjøre det dekket med full garanti, så får folk teste det ut selv. Og det er kundene veldig fornøyde med. Men det er et veldig bra dekk. Jeg har prøvd det selv og flere taxier har prøvd det, sier Halvorsen, som hittil ikke har fått noen negative tilbakemeldinger fra kunder.

Han forstår ikke hvordan dekket kunne komme så dårlig ut i årets test, og han mistenker at det kan skyldes at årets sommerdekktest til NAF ble holdt i Texas.

– Du skal ta en test med ei klype salt. Men i fjor ble testen holdt i Europa, mens i år ble den holdt i Texas. Jeg tror at det spiller veldig inn, sier Halvorsen, som påpeker at noen dekk blir laget for Europa, mens andre dekk blir laget for andre verdensdeler.

– ET MYSTERIUM

Ifølge NAFs hjemmeside kjøres Motors sommerdekktest i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland

Redaksjonssjef i Motor, Rune Korsvoll, har heller ikke noen god forklaring på de to vidt forskjellige resultatene for det samme dekket. De kjøper med flere sett av hvert dekk som testes, og dekkene kjøpes over disk hos dekkforhandlere. Dekkene fås altså ikke av dekkprodusentene, slik at de unngår at det er gjort noen endringer med dekkene som skal testes.

Korsvoll sier at de forskjellige resultatene for Apollo Alnac 4G er et mysterium.

– VI ER USIKRE

– Begge gangene har vi kjøpt dekket over disk og de er testet på nøyaktig samme måte. De er testet på to forskjellige testbaner, men det skulle ikke gi så dramatiske forskjeller. Og vi har sendt en henvendelse om dette til produsenten, men vi har ikke fått noe svar derfra ennå. Så vi er også ganske usikre på hvorfor dette skjer. Vi vet at det er variasjoner i produksjonen, men det skal ikke gi så store utslag. Så vi er også veldig usikre på hva som har skjedd med dette dekket. Men faktum er at det oppførte seg veldig forskjellig fra i fjor til i år, sier Korsvoll.

Han legger til at det var et par graders temperaturforskjell mellom testen i fjor og årets test.

– Men et par grader er ikke så dramatisk. Så dette er ganske snodig. Vi har også hatt en del henvendelser om dette, og da har vi svart det jeg svarer deg nå, sier Korsvoll.

På NAFs Facebook-side har testresultatet også skapt engasjement, og flere stiller her spørsmålstegn ved de forskjellige resultatene for det ene dekket.

Artikkeltags