Dårlige spisevaner avslørt: Derfor hopper du over frokosten

SKIEN: Om kvelden spiser vi alt fra sjokolade og kjeks til middagsrester og muffins, og om natten sover vi for lite. En fersk undersøkelse viser at ni av ti i Vestfold og Telemark fylke gafler i seg mat om kvelden.

DEL

38 prosent spiser sjokolade, muffins eller andre søtsaker, mens 16 prosent spiser middagsrester før de legger seg.

Da er det ikke rart at vi hopper over frokosten, slik undersøkelsen utført av YouGov for Herbalife Nutrion viser.

Det er klart at uhemmet kveldsspising påvirker om du spiser frokost eller ikke, og vi ser at mange slurver. Fire av ti i Vestfold og Telemark fylke dropper frokosten én eller flere dager i uken, sier Mia Bergmann, nordisk sjef i Herbalife Nutrition.

Har droppet frokost

Der har også Marianne Egeland og Gry Viola Aasen vært.

– Jeg slet med å få i meg frokost. Det var stress, spesielt før jeg skulle på skolen. Jeg hadde problemer med å få inn den rutinen. Det handlet om mistrivsel, og det at jeg la høye krav på meg selv i en ung alder. Det har egentlig også vært et problem som voksen. Nå går det bedre, jeg prøver å spise sunt og enkelt, forteller Egeland.

– Det har også jeg gjort, men jeg har egentlig vært flink til å spise frokost og middag, men jeg har stoppet etter det. Da blir en hol om kvelden, forteller Gry Viola Aasen.

Hun tror også at mange foreldre så glemmer de seg selv i hverdagen

– Vi tar oss av barna, men glemmer å spise selv. Nå gjør jeg det helt enkelt. Et mellommåltid kan være en gulrot for eksempel. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det.

De mener at det er synd at kosthold blir et folkeproblem.

Møter mange

Fysioterapeutene Anniken Schou og Tonje Lilletvedt jobber på Frisklivsentralen i helsetjenesten i Skien kommune.

– Vi møter mange som sliter med å spise riktig. Det kan være få måltider om dagen, eller dårlige kostholdsvalg som fører til oksehunger om kvelden. Disse møter vi til individuell veiledning eller de får være med på Bra mat-kurs. Det er mange som kjenner til kostholdsanbefalingene, men det er å vanskelig å få til disse vanene.

De anbefaler en god måltidsrytme gjennom hele dagen.

– Men vi må også se på hvorfor mange spiser mye om kvelden. Det kan være kjedsomhet og stress. Det kan være psykologiske årsaker til at de føler at trøstespising virker. Vi må ta i bruk andre metoder enn mat for å regulere følelser.

Forlenget døgnet

– Jeg tror at undersøkelsen stemmer helt, sier eier og driver Marit Omland på Heia treningssenter.

– Søvnmangel som fører til frokostmangel som igjen fører til sult om kvelden. Det er en del av en ond sirkel.

Hun tror også at det henger sammen med at døgnet blir forlenget, og tv-tidene utvidet.

– Jeg har en sønn på 17 år nå. Da jeg var 17 år, sluttet NRK å sende klokka 23.00. Da var det slutt og folk gikk til sengs. Før var det bare i amerikanske tv-serier at folk hadde tv på soverommet. Nå har nesten alle tv på det rommet. Vi spiser mer sjokolade på kvelden for fordi man har ikke spist nok i løpet av dagen. Man blir sliten i hodet og sliten i viljestyrken som man har brukt hele dagen. Kroppen vil ha sukker og fett, og en gir etter.

Omland referer til en gammel kollega.

– Hun slanket seg til og med til lunsj. Det startet forsiktig, og det var hele tiden forskjellige dietter. Klokka to var hun så sulten og hadde brukt alt av krefter. Da tok hun seg en bolle til kaffen. Men når hun knekte frokostkoden, og spiste en vettig lunsj, da trengte hun ikke den bollen klokka to.

Hun tror det enkleste er å spise mer til frokost og mindre til kvelds, og støtter seg til kvalitetsforskning. Og kommer med en liten innrømmelse.

– Jeg spiser frokost i bilen. Da har jeg ti minutter i bilen med radio, te i min porselenskopp og et knekkebrød som jeg sjonglerer, sier hun og understreker at det ikke er trafikkfarlig.

– Jeg har alltid en hånd på rattet.

– Får det ikke til

Det har i mange år vært en debatt om hvorvidt frokost er dagens viktigste måltid.

– Jeg er ikke bekymret for dem som hopper over frokosten med overlegg fordi de har funnet sunne løsninger som fungerer for dem. Men ifølge undersøkelsen finnes det nesten 700 000 nordmenn som har lyst til å spise frokost, men som ikke får det til. Da kan kveldsrutinene være verdt å se nærmere på, mener Mia Bergmann.

Herbalife Nutrition-undersøkelsen peker på at 47 prosent av Vestfold og Telemarks befolkning generelt får for lite søvn. Annenhver innbygger i fylket sover 6 timer eller mindre, og skjermaktiviteter (31 prosent) samt for mange tanker i hodet (47 prosent) viser seg å være de viktigste årsakene. Det er også noen som mener at ektefellen eller partneren hindrer dem i å få nok søvn (13 prosent).

– Jeg tror søvnmangel er en viktig forklaring på at folk dropper frokost om morgenen. Halvparten av fylkets befolkning oppgir trøtthet og dårlig tid som årsaker til å hoppe over dette måltidet, sier Bergmann.

Dropp Instagram-frokosten

Bergmanns klare anbefaling er å gjøre ting enklere.

– I stedet for sjokolade og middagsrester foreslår jeg å lage en sunn, lett kvelds og å ikke spise den altfor sent. Om morgenen anbefaler jeg å senke ambisjonene, dersom du er trøtt og har det travelt. Glem «Instagram-frokosten» pyntet med bær og grønnsaker og fokuser heller på å lage deg en morgenrutine som realistisk sett er gjennomførbar, sier hun og legger til:

– Hvis du har tid og energi til å lage hotellfrokost en tirsdag morgen, vær så god. Men pass på at det beste ikke blir det godes fiende. Det viktigste er at du får i deg noe, om så på vei ut døra.

En tidligere undersøkelse i mai viste at 28 prosent i fylket oppga at de sov mer, og 16 prosent spiste frokost oftere som følge av nedstengingen i landet.

– Dette bekrefter at tidsklemma ødelegger for mange, og at den spesielle tiden med mye innetid gjorde det enklere å få i seg dette måltidet. Dette kan det være verdt å tenke gjennom nå når høsten setter inn for fullt, sier Bergmann og legger til:

– Det viktigste er at du finner en praktisk og enkel frokostrutine som fungerer i hverdagen din. Og denne rutinen starter ikke om morgenen – den starter kvelden før. Finner du en rytme her, kan du ta med deg overskudd gjennom hele dagen.


Artikkeltags