Råvareprisene har i det siste steget til himmels. Nylig skrev Nettavisen om hvordan det vil påvirke matvareprisene, men de økte kostnadene påvirker også Ikea. Ifølge Financial Times blir møbelgiganten nødt til å øke prisene i 2022, fordi det i tillegg til økte råvarepriser, også er forstyrrelser i forsyningskjeden.

Inter Ikea, selskapet som eier Ikeas varemerke og konsept, melder allerede nå at regnskapsåret 2022 blir tøft. Regnskapsåret til Ikea starter i september og varer ut august året etter.

– For FY22 (regnskapsåret 2022 red.anm.) ser vi fortsatt det vil være forstyrrelser i forsyningene. Vi ser også at råvareprisene fortsatt øker. Vi ser også en økning i bruk av energi. FY22 vil ikke bli enklere enn FY2021. Det vil bli vanskeligere, det vil spise bort våre marginer på en massiv måte, sier finansdirektør i Inter Ikea, Martin van Dam, til Financial Times.

Høyere prisøkning enn i 2019

Storavisen opplyser at prisøkningen i 2022 på sortimentet sitt vil bli den første økningen siden 2019, men at økningen neste år med stor sannsynlighet blir større enn i 2019. Van Dam understreker imidlertid at det ikke er sikkert prisøkningen vil gå utover kundene, hvis den største franchisetakeren av Ikea-konseptet, Ingka Group, er villig til å ta utgiftene og ikke la kundene lide. Han presiserer likevel at kundene bør belage seg på at ting kan bli dyrere neste år.

– Vi ønsker å absorbere så mye som mulig av prisene som øker, men det kommer et øyeblikk i tiden hvor det blir umulig for oss å holde tilbake. Vi liker det ikke, sier Ikea-toppen til Financial Times.

Deler ut gigantgave

Det viser seg imidlertid at Ingka Group har til salt i grøten og vel så det, etter at de i slutten av oktober bestemte å dele ut til sammen 110 millioner euro til de ansatte. Det tilsvarer 1,07 milliarder kroner.

For Ikea Norge betyr dette en samlet utbetaling på rundt 27 millioner kroner, omtrent 10.000 kroner per ansatt før skatt.

– Jeg er imponert og stolt over alt vi har fått til sammen gjennom de siste 18 månedene. Hvordan vi har funnet løsninger og muligheter blant alle utfordringene, sa toppsjef Carl Aaby i Ikea Norge i en pressemelding.

Til tross for perioder med stengte butikker gjennom koronapandemien, solgte Ingka Group Ikea-varer verdt 37,4 milliarder euro gjennom 2021.

I norske kroner utgjør salget 364,2 milliarder kroner – tilsvarende en fjerdedel av den norske stats samlede utgifter i fjor.

Salget er en økning på 6,3 prosent sammenliknet med regnskapsåret 2020.