Coca-Cola skviser Pepsi i butikkhyllene

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Nå er det bruskrig i hyllene hos Narvesen og 7-eleven.

DEL

Oppmerksomme lesere har tipset Nettavisen om at Pepsi har tapt krigen mot Coca-Cola i hyllene hos Narvesen og 7-eleven. Sistnevnte dominerer totalt i butikkhyllene.

Ringnes er leverandør for en rekke merkevarer på drikkevaremarkedet i Norge, hvor tradisjonsrike drikker som Farris, Solo og Villa er noen eksempler. Som norsk samarbeidspartner med Pepsi er det norske bryggeriselskapet også leverandør av Pepsi og Pepsi Max.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard sier at avtalebestemmelser er årsaken til hvorfor det er færre enheter av en av markedets største coladrikker i hyllene på Narvesen og 7-eleven.

- Utvalget varierer ut i fra hva som inngår i avtalene for de forskjellige periodene i hver enkelt kjede. I denne perioden har Reitangruppen valgt å ha færre produkter fra oss, sier Bruusgaard.

Den andre, mindre offisielle forklaringen, kan være at Pepsi har tapt den knallharde krigen om å være mest synlig i hyllene.

Diplomatisk

Også Reitangruppen, som bestemmer over hyllene, er diplomatisk.

På spørsmål om hva som er årsaken til endringen, sier sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar i Reitangruppen, som Narvesen og 7-eleven er en del av, følgende:

- Vi har Farris, Pepsi Max og andre Ringnes-varer i våre butikker. Det som er viktig for oss er å ha de produktene som kundene våre vil ha, samt gode avtaler med våre leverandører både på pris og aktiviteter man kan gjøre sammen, sier Ida Håvik.

- Kunden er vår øverste sjef

- I hvor stor grad er det en økonomisk årsak til endringen?

- Kunden er vår øverste sjef, så utvalget er alltid basert aller mest på det. I tillegg handler det om betingelser, markedskampanjer og gode kundeopplevelser.

Artikkeltags