- Jeg måtte ringe min sønn. "Er dette meg?" sier Brita og ler godt. Hun står på utsiden av det gamle Norges Bank-lokalet og smiler. Snart ønsker hun velkommen inn til stor jubileumsutstilling.

Perlehøns i Afrika

- Det blir en fest av en utstilling.

Hilde Tørdal er daglig leder for Telemark Kunstsenter og er i innspurten av å montere den retrospektive utstillingen til Brita Been som markerer sitt 75-årsjubileum med utstillingen Mønster overalt.

Den nyeste serien Arvestykker har sitt utspring i Telemark. Men det er ikke nødvendigvis en telemarksutstilling, sier Brita, som har hentet inspirasjon både fra øst og vest gjennom sine reiser til blant annet Afrika og Kina.

I Zambia så hun perlehøns og sebra. Hun tok med seg minnene hjem og bearbeidet sebrastriper og perlehønsmønster da hun vevde sine tepper etter endt studietur.

- Jeg hadde venner i Afrika og husker jeg sa at jeg skulle komme på besøk om det ramlet noen penger ned fra himmelen. Og det kom jammen et reisestipend min vei - og jeg dro. Hjem i kofferten hadde jeg med meg noen nydelige perlehønsfjær. Vil du se?

Brita henter en pose med perlehønsfjær og viser fram.

- Dette er gull, sier hun og viser fram teppet hvor hun har tatt opp igjen mønsteret fra perlehønsfjærene.

- Garn og tråd over alt

Tekstilkunstneren er en nestor i faget og kjøpte seg sin første vev da hun gikk gravid med sitt første barn.

Hun har vokst opp med en bestemor som vevde og forteller at det alltid var masse tråd og garn hjemme.

- For min generasjonen var det viktig å lage ting, og hjemme hos oss var det tråd, garn, tekstiler og løpende meter som vi sa. Etter gymnaset søkte jeg vevfaget på husflidsskolen, men den gangen måtte man først inn på søm før man kunne gå over på vev. Men det var jeg ikke interessert i, jeg ville rett på vev. Jeg begynte etterhvert på kurs på Monicaskolen i Frognerparken, og kom senere direkte inn på vevklassen på Bergen kvindelige industriskole, forteller Brita, som viser om lag 15 tepper og endel sjal i Telemark Kunstsenter fra en lang karriere bak veven.

Pris i Skottland

Hun har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland, og sist nå fikk hun behørig oppmerksomhet da hun deltok på utstillingen Cordis Prize for Tapestry i Edinburgh i 2019.

- Jeg fikk denne prisen for Ranke, som ble siden ble innkjøpt av Telemark Museum. Senere fikk jeg en mail fra et selskap i London som var interessert i teppene mine. De spurte om "sizes and prices" og var interessert i det største teppet. Det var mye fram og tilbake og jeg var spent på om pengene kom, for jeg hadde fått med meg at firmaet på den tiden hadde litt problemer med økonomi og nedbemanning. Men pengene kom og teppet henger nå på ett av deres kontorer i Oslo. Det endte godt til slutt, sier hun, og forteller historier fra sitt 50-årige lange kunstnerskap over en kaffekopp i den gamle banken.

Nå er hun 75 og klar for jubileumsutstilling, hvor Telemark Kunstsenter i tillegg utgir en bok om hennes kunstnerskap.

- Min generasjons kunnskap i vevfaget er i ferd med å bli borte, men heldigvis ser vi nå at faget revitaliseres av unge kunstnere. Jeg holder fremdeles kurs og foredrag og det synes jeg er hyggelig, sier Brita Been avslutningsvis og smiler bredt.

- Det er godt jeg vever, ellers hadde jeg vel strikket meg i hjel.