Sistnevnte betyr at passasjerer må bruke den gamle togstasjonen – hvis ikke fylkeskommunen og NSB blir enig om en skyssordning fra dagens endestasjon på kollektivterminalen på Notodden.

FRA 1. JUNI

Bratsbergbanens videre skjebne ble avklart i går da blant annet fylkesvaraordfører Lise Wiik (Ap), ordfører Jørn Christensen (H) og fylkesordfører Terje Riis-Johansen (Sp) møtte statssekretær i Samferdselsdepartementet, Jon-Ragnar Aarseth.

I tillegg til at banen skal elektrifiseres igjen fra 1. juni, garanterer dagens storting drift ut 2017.

FINNER PENGENE

– Vi er ikke i mål enda, men Stortinget har nå bestemt at det skal være drift på Bratsbergbanen fremover. Det er også avklart at det er staten som skal kjøpe denne tjenesten av NSB, sier Wiik til TA.

Det er satt av 18 millioner til drift, men det sier NSB ikke er nok.

– Til det sier statssekretæren at det problemet må departementet løse selv. Frekvensen på antall avganger skal ikke være dårligere enn i 2014. Dette er gode nyheter, men elektrifiseringen helt ned til terminalen er ikke helt i mål. Jernbaneverket la det på is fordi de var usikre på den videre driften. Nå må fylkeskommunen gå i samtaler om det, sier Wiik.