– Ikke dette man forventer når en kjøper leilighet til flere millioner

– EN KAMP: – Dette har vært en gedigen kamp, sier styreleder Kjell Gundersen i B1B. Når dette uteområdet/taket til garasjen er reparert, så skal alle manglene være utbedret.  Foto: Ørnulf Holen

– EN KAMP: – Dette har vært en gedigen kamp, sier styreleder Kjell Gundersen i B1B. Når dette uteområdet/taket til garasjen er reparert, så skal alle manglene være utbedret. Foto: Ørnulf Holen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

SKIEN: Kort tid etter at beboerne flytta inn i det splitter nye leilighetskomplekset, oppdaget de trekkfulle vegger og vann i garasjen.

DEL

En anonym kvinnelig beboer beskriver de sju-åtte åra hun har bodd i Borgestadholmen 1 borettslag (B1B) som et langt mareritt. Hun konstaterer at en forventer at alt skal være i orden når en flytter inn i en ny leilighet til flere millioner kroner. I borettslaget B1B er det 46 leiligheter.

– Det startet med at leiligheten min var veldig gulvkald og de måtte rive opp gulvene mine og legge varmekabler, sier kvinnen, som legger til at veggene også var for dårlig isolert.

– Helt siden jeg har flytta inn har det også lekket vann ned i garasjen og bodene, sier kvinnen, som legger til at de mange byggefeilene har gått utover helsa hennes.

Eksterne fagfolk har påvist flere konstruksjonsfeil som måtte utbedres. Skien boligbyggelag var engasjert i byggeprosessen, men beboerne mener at SBBL sviktet dem fullstendig i denne saken.

– Hundrevis av møter

Styreleder i B1B, Kjell Gundersen, bekrefter informasjonen TA har fått fra en av beboerne. Han opplyser at styret ved koordinator har brukt mellom 4000 og 5000 timer på saken.

– Dette har holdt på i sju år, så vi har veldig tålmodige beboere her, sier Gundersen.

I disse dager utbedres uteområdet som også er taket til garasjen. Når denne utbedringa er ferdigstilt så skal alt av mangler være utbedret. Det er Borgestad utvikling AS som sto som utbygger mens Bermingrud entreprenør AS var entreprenør. Borettslagsstyret har forholdt seg til utbyggeren.

– Reklamasjonsutbedringene har strukket seg over nærmere sju år og har ført til betydelige negative forhold for beboerne. Til slutt er bygningsmassen blitt oppgradert slik den skulle vært. Men dersom vi i B1B ikke hadde organisert oss slik vi gjorde, med en egen koordinator med fagkunnskap, så hadde saken sett helt annerledes ut, sier Gundersen, som forteller at det er skrevet mellom 3500 og 4000 e-poster i saken og holdt mellom 500 og 600 møter og befaringer.

– Så hvis noen borettslag eller boligsameier skulle ha noe problem med byggherren og reklamasjoner, så bare ta kontakt – erfaringa er på plass, konstaterer Gundersen.

Håndverkere har til stadighet måttet komme inn i leilighetene for utbedring av over 400 reklamasjoner, og noen beboere har måttet flytte ut av egen leilighet i flere måneder.

– I fellesområder har vi hatt cirka 50 reklamasjoner, hvor åpning og etterisolering av 38 leiligheter er den vesentligste. Utbyggeren Borgestad utvikling AS har hele tida, etter inngåelse av avtale om reklamasjonsutbedringer, tatt ansvar. Det har imidlertid vært en gjennomgående trend at reklamasjoner er påstått innmeldt for sent. Det har ført til betydelige komplikasjoner og har ført til at vi måtte opprette en egen koordinator-funksjon med fagkunnskap. Slik har vi fått belyst reklamasjonene og krevd utbedring. Som aktør har ikke Borgestad utvikling AS vært de enkleste å ha med å gjøre. Og når det gjelder Kanalhusene har det på ingen måte vært en trend at utbyggeren har tatt ansvaret, det har de kun gjort for de mest graverende forholdene, sier Gundersen, som anslår at utbedringsarbeidene kan ha kostet 12–13 millioner kroner. Han vet ikke om det er utbyggeren eller entreprenøren som dekker det.

– For B1B har udekte krav beløpt seg til et sted mellom en og halvannen millioner kroner. Kostnadene er i det vesentligste knyttet til de fire kanalhusene hvor Bermingrud ikke var entreprenør, men en eller annen utenlandsk som selvsagt var gått konkurs. Kostnadene er veltet over på andelseierne, sier Gundersen.

– Vi har tatt fullt ansvar

Utbyggingsansvarlig Per Arvid Andersen i Borgestad utvikling AS erkjenner at det har vært reklamasjonsarbeider, og da særlig på byggetrinn 1.

– Men entreprenøren har tatt fullt ansvar og har tatt alle reklamasjonene. Så sent som i mars inngikk vi en avtale med borettslagsstyret, og det jobber vi med nå og det skal være ferdig før ferien. Her har du en sak hvor utbygger og entreprenør har tatt fullt ansvar, så sånn sett er dette mer en gladsak enn en negativ sak. Det er mange som er blitt berørt og jeg er selvfølgelig lei meg for det. Men det som alle ønsker nå er at alt dette blir ryddet opp i, og det gjør det, avslutter Andersen.

* LES OGSÅ: – Kjøpte tjenester av oss

Artikkeltags