Er det Formel 1-kjører Nigel Mansell som har tatt ferieturen til Rjukan?

IKKE MANSELL SELV: Det er Olav Christer Svedberg og hans sønn Christer vi finner utenfor den Nigel Mansell-merkede Ferrari-bussen. Legg merke til Ferrari-lenestoler i bakgrunnen.

IKKE MANSELL SELV: Det er Olav Christer Svedberg og hans sønn Christer vi finner utenfor den Nigel Mansell-merkede Ferrari-bussen. Legg merke til Ferrari-lenestoler i bakgrunnen.

På bobilplassen i Rjukan sentrum står en svart uvanlig bobil. ikke bare er den knallrød - Ferrari-rød. Den har da også Ferrari-logoen skrevet med store bokstaver på begge sider, og er merket "N. Mansell" over Marlboro-sponsortegnet.

DEL

SOMMERFERIE (Rjukan Arbeiderblad) RA er vant til å observere litt av hvert når vi farer veglangs, men synet som møtte oss på bobilplassen lørdag var spesiell. Der stod en knallrød buss behørin merket Ferrari og Fiat, og med navnet "N. Mansell" like under. Er det mulig? Har Nigel Mansell tatt turen til Rjukan på ferie? Altså den tidligere britiske racerfører som både vant Formel 1-mesterskapet og CART-mesterskapet og var den eneste personen i historien som har holdt begge titlene samtidig, og den første som har vunnet CART-tittelen i sitt debutår. Formel 1-kjøreren vant 31 av 187 starter i løpet av sin 15-årige karrière, og er nå straks i det vi kjenner som pensjonistalderen.

Familie på fem
Utenfor står det både en motorsykkel og to el-sparkesykler. Det viser seg riktignok å være en pensjonist, en svært sprek en som eier doningen. Ja, han har laget den, og som lever "life in the fast lane".

Olav Christer Svedberg tar vel imot når vi nærmer oss og forteller vi er fra lokalavisa.

- Jeg er her sammen med sine sønner Casper og Robin Sveberg, og min datter og mitt barnebarn Simone Cresina, forteller Svedberg, som uoppfordret forteller at han er 73 år.
- Ja, vi er på hugget! Vi liker aktiv ferie, og jeg har kjørt mye rundt i Norge, og vi får ganske mye oppmerksomhet, men det er første gang en journalist tar kontakt, forteller Svedberg som forteller at de har nettopp kommet ned etter å ha vært oppe og klatret i fjellskrenten over Rjukan.

En drøm å komme til Rjukan
- Det har vært en drøm å dra til Rjukan i alle år, og nå er vi endelig her. Og det er virkelig trivelig. "Mycket trevelig stelle". Norge er et fantastisk land. Litt dyrt, men det er verdt det. Se her er et norsk flagg som vi også setter opp. Men det kan bli dyrt hvis man må overnatte.
Og vi har vært på Galdhøpiggen og Glittertind, og en rekke steder, men dette er fantastisk.
Vært en virkelig positiv opplevelse altså. Rjukan er fantastisk.. Nå har vi vært oppe og klatret i fjellveggen der oppe, og tatt fjellbanen opp, og vi tenker å ta turen opp til Gaustatoppen. Jeg har hørt at man har Norges beste utsikt der oppe, og ser 1/6 av landet. Det må vi se. Rjukan er virkelig over all forventning.

Kopi av Mansells buss
- Ja, du må bli med inn og se. Dette er en kopi av Nigel Mansells racingbuss da han var aktiv. Han var vårt idol, så jeg laget en kopi av hans buss, som han reiste rundt og kjørte formel 1 med. Den er riktignok moderne innredet, forteller Svedberg.
Han viser fram et moderne kjøkken, en soveavdeling, og dobbelt sett med toalett og dusjer som har ekte kakkelmosaikk, og til og med en badstue!
- Den bruker vi når vi virkelig skal kose oss på vinteren og høsten, ler Svedberg.
- Sånt finner du ikke engang i de mest luksuriøse bobilene, ler svensken, som forteller han er halvt norsk.
- Min mor er fra Mo i Rana, forteller Olav Christer, som drar med seg hele sin svenske familie til Norge.

Kjører Porsche racing
- Nei, vi skal ha en husbil som føles som om vi er hjemme når vi er ute reiser. Vi bruker den til alle konkurranser, og når vi er ute og kjører løp. Vi drar på så mye racing som vi orker. Vi kjører 8-timersløp i Sverige og i Europa med Porsche. Denne bussen er bygd i 1990 i Finland, og så har jeg strippet den helt, før vi har bygget den opp fra grunnen igjen. Den har karosseri i rustfri stål. det er ganske uvanlig, men veldig praktisk. Og så har den en sprek 12-liters turbodieselmotor med 6-trinns CTF-kasse, og luftfjærer. Så det er en behagelig doning. Ja, bedre blir det ikke. Du kan nok kjøpe noe slikt fra USA, men da er det mye plast og ikke på langt nær så solid.
Nå er den 30 år neste år, og veteran, og da blir den enda billigere å holde. Det tok fem år å bygge den, og jeg hadde hjelp av snekkere og rørleggere. Ja, det er masse med timer og mye arbeid, men det har vært verdt det. Den har kort hjulavstand, slik at den er lettere å ta seg fram med en andre busser. Bussen kan kjøre på mange ulike veier.

VM i surfing
- Vi har den med på alle konkurranser og ferier, og vi har bl.a. vært i Italia, Spania og Tyskland. Og så har vi har med motorsykkel og el-scootere så vi kommer oss rundt der vi stanser, forteller Svedberg.

Inne i bussen er det absolutt alt man kan tenke eg av utstyr og nødvendigheter. Det er til og med en hengekøye man kan legge seg i inne i bussen, og vi ser surfebrett og det som tenkes kan. - Jeg vant faktisk VM i surfing en gang, forteller Svedberg.
- Her har jeg alt, som du ser. Utstyr for kitesurfing, vindssurfing, klatring. You name it!

Kommer inn over alt
- Når vi er ute i Europa blir de veldig begeistret for Ferrari-merkene. Og er vi ute på racerbaner får vi kjøre inn over alt. Her i Norge forteller vi jo alt, men i Europa sier vi bare det er hans gamle buss, og da får vi stå absolutt over alt, ler den blide svensken.
- Nå er jeg jeg er 73 og mine barn er aktive, og da tvinges jeg til å holde meg ung. Akkurat som med bussen, så bygger vi om biler for racing. Nå har jeg bygget om en Porsche GT3 RS til racingmodell med 530 hester og det er en skikkelig banebil, forteller svensken, som storkoser seg på ferie i Tinn.
- Det er livet å dra på tur med en slik, og vi koser oss glugg i hjel på familieferie, sier Svedberg.

Artikkeltags