Her satser strømselskapet på elektriske biler

Går foran: Geir Elsebutangen, daglig leder i Kragerø Energi, ser ingen hindringer for at elbilen ikke skal kunne bli langt mer utbredt, også som nyttekjøretøy. – Mange har gammeldagse oppfatninger om elbiler, fastslår han. foto: Christine Nevervik

Går foran: Geir Elsebutangen, daglig leder i Kragerø Energi, ser ingen hindringer for at elbilen ikke skal kunne bli langt mer utbredt, også som nyttekjøretøy. – Mange har gammeldagse oppfatninger om elbiler, fastslår han. foto: Christine Nevervik

Artikkelen er over 3 år gammel

KRAGERØ: Noen hevder elbiler ikke er egnet som nyttekjøretøy. Det har Kragerø Energi satset på å motbevise.

DEL

Det siste året har en firedel av bilparken i Kragerø Energi kjørt på strøm.

Daglig leder Geir Elsebutangen, som også er leder i Telemark og Vestfold elbilforening, ivrer nemlig sterkt for å tilbakevise det han kategoriserer som «gammeldagse misoppfatninger» om elbilenes egenskaper.

Nyttekjøretøy

– Det er en oppfatning om at elbiler ikke egner seg som nyttekjøretøy, men nå går utviklingen i en rivende fart. Bare de siste årene har det vært mulig å kjøre stadig tyngre biler på strøm. Det er denne veien det går, fastslår han.

For de elbilene som brukes i Kragerø Energi, minner nemlig lite om den stereotype oppfatningen av elbilen, som en liten og lett «bybil». De er nemlig både store, og tungt lastet.

Og bilene er ikke bare bra for miljøet, men også for økonomien, ifølge Elsebutangen.

– Per dags dato er elbiler dyrere i innkjøp, men allerede i løpet av 2–3 år har du spart inn den ekstra kostnaden. Du slipper jo både fossilt drivstoff og en del vedlikeholdskostnader, så ganske raskt vil det begynne å lønne seg, fastslår han.

Ladeangst

Det er fredag ettermiddag, og etter hvert kommer montørene i Kragerø Energi tilbake fra oppdrag. Og mens noen parkerer på de vanlige plassene bak bygget, er det noen få som svinger stille inn foran laderne på forsiden.

– Vi har dem stående her oppe til pynt, som du ser.

Nå har de nye bilene bilparken vært en del av bedriften i ett år, og de har blitt grundig testet. Og montørene, Magnus Olsen og Jan Thore Berdalen, er fornøyde med arbeidsbilene.

– Jo, det er gode biler å kjøre. Det er ikke noen problemer der.

Men med en begrenset rekkevidde, kan det være at en viss «ladeangst» slår inn i løpet av en arbeidsdag.

– Jo, det er litt stress noen ganger. Du tenker jo på det når du har kjørt en hel dag, men jeg har ikke opplevd å gå tom ennå. Og det er vel en vanesak.

Samarbeid

Det blir dessuten stadig flere ladere tilgjengelig på offentlige steder. I sommer åpnet en ny hurtiglader på Sannidal i Kragerø, et samarbeid mellom flere aktører, deriblant kommunen og Kragerø Energi.

– Jeg opplever at det er god vilje til å legge til rette for mer miljøvennlig transport. Det lover godt for framtiden, sier Elsebutangen.

Å bytte ut hele bilparken i bedriften, er ikke et realistisk alternativ, men han åpner for å anskaffe flere biler etter hvert.

– Det er kanskje foreløpig ikke den bilen du kan kjøre kolonne over fjellet med, men jeg tror vi har bevist at dette er gode biler å bruke.

Kritikk

Det er ennå en lav andel av elbiler i Norge, og Elsebutangen er kritisk til den manglende satsingen på mer miljøvennlige alternativer.

– Skien vedtok for fire år siden å bytte ut deler av bilparken sin med elbiler, men siden da har lite blitt gjort. Det er blant annet på bakgrunn av en rapport som konkluderer med at bilene ikke er gode nok til sitt bruk.

Men det mener Elsebutangen derimot er helt feil.

– Dette er bygget på fordommer og gammeldagse holdningen til elbil.

Blant annet hevdes det at elbilene er dårlig på vinterføre.

– Her i Kragerø er det mange bakker og vi har brukt disse bilene et helt år og på all slags føre. Så det tror jeg vi har motbevist.

Artikkeltags