En italiener bygd for svingete veier

FØRSTE SUV: Alfa Romeo lanserer sin første SUV – Stelvio – oppkalt etter et særdeles svingete italiensk fjellpass. Det skal selvfølgelig markeres.foto: Fredrik strøm

FØRSTE SUV: Alfa Romeo lanserer sin første SUV – Stelvio – oppkalt etter et særdeles svingete italiensk fjellpass. Det skal selvfølgelig markeres.foto: Fredrik strøm

Artikkelen er over 3 år gammel

SKIEN: Når Alfa Romeo lanserer sin første SUV levner bilprodusenten liten tvil om at det er en fyrig utgave av en firehjulstrekker de kommer med.

DEL

Her i Telemark er det Autostrada som skal blåse nytt liv i det tradisjonsrike merket. Drahjelp får de av noen spenstige nye modeller.

Alfa Romeo Stelvio er en sportslig SUV, med et aggressivt utseende. Det lave taket gjør at bilen kan minne mer om en høybeint crossover enn en SUV. Størrelsesmessig ligger den på linje med en BMW X3, Audi Q5 eller en Mercedes-Benz GLC, med sin lengde på cirka 4,7 meter. Høyden er på 1,65 meter.

Tre versjoner

Når Autostrada på Vallermyrene lanserer Alfa Romeo Stelvio er det en 2,0-liters firesylindret turbomatet bensinmotor på 280 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter ved 2250 omdreininger kundene først vil stifte bekjentskap med. Den kommer i to utstyrsversjoner, en toppversjon kalt First Edition og Super.

En 2,2 liter dieselturbo er også på vei. Den har 210 gamper og kan skilte med et forbruk på pene 0,48 liter på mila ved blandet kjøring.

Da TA prøvekjørte bilen lot vi oss imponere av kjøreegenskapene. SUV-en er oppkalt etter Stelvio-passet i Nord-Italia, som domineres av en fjellvei med 48 svinger og omtalt som en av de mest spektakulære strekningene i verden. Det er tydelig at ingeniørene har hatt dette i bakhodet under utviklingen av bilen. Understellet takler ujevnhetene på veiene i Grenland uten problemer, styringen er kontant og svært presis. Den lave vekten på 1660 kilo bidrar til de sportslige kjøreegenskapene. Null til hundre på 5,7 sekunder vitner om at dette ikke er noen dorsk SUV. Bilen innbyr faktisk til aktiv kjøring, der tre kjøremoduser, som Alfa Romeo kaller DNA, hjelper til.

Alfa Romeo har også gjort en solid jobb med støyisolering. Her er det lite støy fra motor og dekk.

Interiør

Interiøret er typisk italiensk, der både materialvalg og sportslig design imponerer. Her er det treverk og skinn som gjelder, og både fører og passasjerer sitter godt.

Instrumentpanelet er nesten spartansk, men til gjengjeld svært oversiktlig. Versjonen TA kjørte er en First Edition der Formel 1 girhendler på rattet forsterker dette inntrykket.

Skal noe trekke ned er det den 8,8 tommer store skjermen. Den styres kun via hjulet i midtkonsollen, trykkfølsom er den ikke og konkurrentene har også større skjermer. Når man kjører med navigasjon imponerer heller ikke kartets noe begrensede, hvite grafikk. Her er konkurrentene bedre.

Bagasjeromsvolumet er på 525 liter, litt større enn Audi Q5s 510 liter, og absolutt godkjent.

Prismessig begynner bensinalternativet på 661 800, mens dieselbilen begynner på 591 800. Bilen TA kjørte koster 761 800 kroner.

Artikkeltags