Gå til sidens hovedinnhold

1,7 millioner liter alkohol solgt i Telemark: – Historisk salgsvekst

TELEMARK: Vinmonopolets salg har økt i første halvår målt mot samme periode i fjor. I Telemark økte salget med 20 prosent for Vinmonopolet. Det er fem prosent mer enn gjennomsnittet for hele landet.

Den store økningen i salget av alkohol kom ikke som en overraskelse for Vinmonopolet, og har en sammenheng med de stengte grensene. Telemark er ikke noe unntak.

– Fra 1 376 773 volum i liter solgt i første halvår 2020 til 1 733 007 liter solgt i første halvår 2021. Det gir en økning på 356 234 liter i Telemark.

Ifølge Vinmonopolet sin kommunikasjonsansvarlige, Hege-Lill Hagen.

Voldsom vekst

Hagen forklarer at tilnærmet full stopp i både grensehandel og taxfree har medført historisk salgsvekst for Vinmonopolet siden 12. mars i fjor.

For Vinmonopolet under ett år, så var det en samlet vekst på 37 prosent for januar og februar. For mars og april var veksten på 15 prosent, mot en samlet vekst på 3 prosent for mai og juni.

– Tallene er en klar indikasjon på at samfunnet gradvis gjenåpnes, sier hun.

For første halvår er veksten høyest for fylkene som tradisjonelt er mest utsatt for grensehandel. Butikkene med størst vekst i første halvår ligger i typiske hyttekommuner og i områder som normalt er sterkt berørt av grensehandel.

Her har salgene økt mest

Vinmonopolet har ferske tall med oversikt over salget fra polene i Telemark. Sjekk listen under for å se hvor mye salget har økt i første halvår 2021 i forhold til samme halvår i 2020.

Skien: 51 prosent, 56 700 liter

Drangedal: 30 prosent, 10 012 liter

Rjukan: 30 prosent, 15 463 liter

Vinje: 27 prosent, 9420 liter

Seljord: 26 prosent, 12 314 liter

Porsgrunn Down Town: 22 prosent, 51 620 liter

Bø: 19 prosent, 17 819 liter

Porsgrunn Jernbanegata: 17 prosent, 25 069 liter

Notodden: 17 prosent, 21 247 liter

Ulefoss: 16 prosent, 5507 liter

Stathelle: 13 prosent, 23 528 liter

Kragerø: 11 prosent, 15 067 liter

Trendy vin

Den varen som har økt mest prosentmessig for Vinmonopolene i Telemark i første halvår målt mot samme periode i fjor- er fruktvin.

I Drangedal har salget fruktvin økt mest med hele 386 prosent fra i fjor. Kommunikasjonsansvarlig Hagen tror hun vet hvorfor.

– Vestfold og Telemark har jo mye god frukt og bær, og jeg vil anta at det henger sammen med den økende interessen for lokalproduksjon, og kortreiste produkter, avslutter hun.