...
SUKSESS: Fredrik Brattberg fra Porsgrunn har suksess med forestillingen «Tilbakekomstene». Den skal til Nationaltheatret, før han får se den i Indonesia - spilt på indonesisk. Foto: Martin Fremstad

Fra Oslo til Indonesia

Under Ibsenfestivalen i Oslo spilles porsgrunnmannen Fredrik Brattbergs forestilling «Tilbakekomstene» på Nationaltheatret. Deretter står Indonesia for tur.

Anne-Lill Aas E-post
Publisert 23.08.2012 kl 07:34 Oppdatert 24.08.2012 kl 11:41

Tips en venn på e-post:



Torsdag har forestillingen nypremiere på Nationaltheatret. Den ble tatt godt imot da den hadde premiere på Dramatikkens hus, under Dramatikerfestivalen i fjor, og en kortversjon har senere blitt vist i blant annet København og New York. Snart skal den også settes opp i Indonesia.

FEMTE VERSJONEN

Forestillingen på Nationaltheatret blir den femte versjonen som spilles. Denne gangen er Espen Klouman Høiner byttet ut med Eivind Nilsen Salthe, i rollen som sønnen. Moren spilles fortsatt av Liv Berhoft Osa, mens Nils Johnson er faren. Regien står Tyra Tønnesen for.

- Det blir fantastisk å se stykket sitt i et tradisjonsrikt bygg som Nationaltheatret, sier porsgrunnsmannen. Det absurde stykket vises i Malersalen, der også Arne Lygres «Jeg forsvinner» blir å oppleve. «Tilbakekomstene» handler om en mor og far i dyp sorg over tapet av sin eneste sønn. «Begravelsen er gripende og storslått, flere hundre mennesker er møtt opp for å ta et siste farvel. Etterpå anstrenger foreldrene seg for å finne tilbake til livet, til en hverdag. En dag får de besøk?». Står det å lese på Nationaltheatrets hjemmeside. Ibsenfestivalen viser nye forestillinger som er laget i Ibsens ånd.

- Jeg har lært mye av det jeg har lest av Ibsen, så han har betydd mye for meg. Tekstene er så gjennomarbeidet, og alt som gjøres og sies tjener stykkets kjerne. Det var en aha-opplevelse for meg da jeg studerte dramatikk. Men hvordan skal man forholde seg til han som dramatiker? Ibsen er en slags grunnmur for alle norske dramatikere. Vi måler det vi gjør ut fra enten Ibsen eller Jon Fosse, mener Brattberg, som i likhet med Jon Fosse er fascinert av det lokale.

INSPIRERT AV DET LOKALE

- Det nære, hverdagslige og lokale er det jeg har vært inspirert av, sier dramatikeren, som også har komponistbakgrunn.

- Aristoteles sa at de kunstgenrene som lignet hverandre mest, var musikk og teater. Begge deler er noe som fremføres.

I sommer fikk Fredrik Brattberg beskjed om at forestillingen hans er plukket ut til å spilles i Indonesia - på indonesisk. Sjefen for Oslo internasjonale teater, Øystein U. Brager, sendte flere norske manus til festivalledelsen, som falt for porsgrunnsmannens forestilling. Nå er han spent på hvordan stykket hans blir på et språk han ikke skjønner, i et land der skyggeteater er en tradisjon.

- Jeg har sett noen av de indonesiske forestillingene på nettet, og de virker veldig teatralske. Jeg vet ikke om de plukker opp den absurde humoren i forestillingen, eller om de tar det helt seriøst. De har oversatt stykket mitt fra engelsk til indonesisk i rekordfart, muligens via Google - hva vet jeg.

På forsiden nå


...

Vil ha Fagermo ansatt på livstid

SKIEN: Odd ønsker å bli kvitt en klausul og vil i stedet gi Dag-Eilev Fagermo en «livstidskontrakt». Investor-ekteparet Yngvar og Berit Borgersen mener Fagermo betyr alt for Odd - og deres engasjement.

...

– Er innbrudd mer alvorlig enn skyting?

SELJORD: Taxisjåføren som ble beskutt i Seljord natt til 15. mars i år, kan ikke forstå at skyteepisoden ikke er nevnt med et ord i en fersk dom mot to menn i 20-åra. – Betyr det at folk kan skyte mot andre, og så er det bare helt greit, spør taxisjåføren.

Forsøkte å holde fast innbruddstyven

PORSGRUNN: En huseier i Porsgrunn forsøkte å holde fast tyven da gjerningsmannen ble oppdaget på fersk gjerning.

...

Holta-familien fordeler milliard-verdier

SKIEN: En av norgeshistoriens lengste pengekrangler kan gå mot slutten. I dag starter prosessen med å splitte Holta-imperiet.