...
Arild Bakke (til venstre), Bjørn Vidar Solli (i midten) og Fredrik Brattberg (til høyre) gjør karriere som frilansere i musikk og dramatikk. Alle har bakgrunn som elever fra Skien Videregående skole. Foto: Martin Fremstad

Startet i samme klasse

SKIEN: Fredrik Brattberg, Arild Bakke og Bjørn Vidar Solli har alle skapt seg lysende karrierer som frilansere innen musikk og dramatikk. To av dem har vendt tilbake til Grenland. Felles for alle er at de i perioden 1995-98 gikk i samme klasse.

Publisert 23.07.2012 kl 19:54 Oppdatert 24.07.2012 kl 06:23

Tips en venn på e-post:



Det var på musikklinja ved Skien videregående skole. Her forteller de litt om grunnlaget som ble lagt her hjemme.

ALDRI I TVIL

Fredrik Brattberg sier at han aldri var i tvil om hva han ville gjøre når han ble stor. I oppveksten handlet det meste om å spille piano, etter hvert kom lysten til å komponere stykker selv. Derfor var musikklinja ved Skien Videregående et naturlig valg.

- For meg var det et veldig riktig sted å komme. Her møtte jeg likesinnede, og det var viktig for meg. Man følte seg liksom litt utenfor når man satt inne og øvde på piano, mens alle andre var ute og spilte fotball, sier Fredrik, som for to år siden tok med seg kjæresten og bosatte seg i hjembyen Porsgrunn.

EN BERIKELSE

Komponisten, som i de senere år har gjort seg mest bemerket som dramatiker, forteller om sammenfallende interesser også utover det rent musikalske. Han mener at skolemiljøet var en berikelse på flere måter.

- I denne alderen er man veldig forskende på ting, og i vår klasse delte vi flere interesser. Blant annet for de store litterære klassikerne, som ble flittig diskutert i skoletiden.

GOD BALLAST

De tre forteller at det etter videregående var helt avgjørende å flytte utenbys for å ta steget videre, men skryter samtidig av den ballasten de hadde med seg fra Grenland.

- Man har ikke den nødvendige kompetansen her i området for å utvikle nivået videre. Men at jeg fikk Wolfgang Plagge som lærer rett etterpå, skyldtes jo at det var noe å bygge videre på. Lærerne vi hadde i Skien var dyktige; de tillot elevene å være kreative, stolte på de ideene vi kom med og lot oss få teste dem ut, sier Fredrik.

HØYT NIVÅ

Han får støtte av sanger og organist Arild Bakke.

- Vi ble pushet til å sette oss inn i de musikkteoretiske fagene, noe jeg stadig har bruk for i yrket mitt. Da jeg begynte på Norges Musikkhøyskole forsto jeg at det var et ganske høyt nivå på det vi lærte her hjemme. Jeg hadde ikke noe problem med å følge med det første halve året – det var jo stoff vi allerede hadde vært igjennom.

VELDIG FLEKSIBLE

Jazzgitarist Bjørn Vidar Solli minnes hvordan både lærere og ledelse la til rette for den enkelte elev.

- På denne tiden var miljøet fremdeles ganske lite, og skolen veldig fleksibel. Det fantes ingen gitarlærere i området som kunne lære bort jazz, så jeg fikk lov til å velge meg en lærer i Oslo – som skolen betalte for. Det eneste jeg måtte betale selv var reisen. Jeg husker også at jeg fikk ta med meg musikervenner som bodde andre steder til å spille med meg på eksamenskonserten, og at skolen betalte reisen deres. Det syntes jeg var helt fantastisk!

POSITIVT MILJØ

Bjørn Vidar forteller at elevene ble gitt alle muligheter for å utvikle seg, og at de benyttet seg av tilbudet.

- Det var en egen vaktmesterbolig som vi fikk lov til å øve i. Her kunne vi komme og gå som vi ville, vi hadde til og med vår egen kaffetrakter stående. Etter hvert gikk det sport i å øve – det var kult, og vi fikk kred for å ha øvd mye. Det var et veldig positivt miljø, hvor det å være ”flinkis” var bra, sier han.

SPESIELL GJENG

Avdelingsleder ved musikklinja, Ivar Fiane, husker godt klassen, som også talte bluesgitarist Christoffer «Kid» Andersen fra Herre. Han innrømmer at det er litt spesielt at såpass mange fra samme kull gjør suksess i ettertid.

- Hvilke typer elever som går her varierer veldig, men ofte kommer det flere talentfulle folk samtidig. Og da skjer det gjerne ting. Dette var en veldig talentfull, interessert og engasjert gjeng, som både hadde evnen og motet til å være nysgjerrig og tørre å spørre. De var ydmyke og veldig sugne på å lære.

NORDHEIM-FANS

Fiane minnes en klassetur til Oslo, som belyser entusiasmen. Underveis fikk Fredrik og en kamerat det for seg at de ville oppsøke komponisten Arne Nordheim.

- De hadde hatt noen timer om Nordheims musikk på skolen, og kjøpte en plate som de ville ha signert. Så de gikk opp til Grotten (Statens æresbolig for kunstnere, hvor komponisten bodde fra 1981 fram til han døde i 2010, journ.anm.), og ringte på. Han var først veldig skeptisk, var nok ikke vant til denne type interesse. Men guttene ble etter hvert invitert inn, og fikk høre Nordheim fortelle om musikken sin. Arild forteller at de også hadde egne lyttekvelder, der de fordypet seg i musikken.

- Det var viktig å tilegne seg stoffet personlig, ikke bare høre Geir Bilsbak fortelle om den i historietimene. For oss var ikke musikken bare et skolefag.

NETTVERK

Både Fredrik, Arild og Bjørn Vidar tok på seg spilleoppdrag ved siden av å gå på skole. De understreker viktigheten av å knytte kontakter for å få det til å gå rundt som frilansere.

- Jeg begynte å vikariere som organist i gudstjenester rundt omkring i Grenland som 17-åring, og syntes jeg var veldig heldig som kunne bruke det jeg studerte underveis i utdannelsen. I ettertid viser det seg også at det var klokt; det handler om å bygge nettverk. At folk visste hvem jeg var gjorde at jeg kunne flytte hjem dagen etter sangeksamen – til en nesten 100 prosents stilling som frilanser, forteller Arild.

UTENLANDS

Av de tre klassekameratene er det bare Bjørn Vidar som har flyttet utenlands i ettertid. Da han var ferdig på musikkonservatoriet i Trondheim jobbet han noen år i Oslo, og valgte så å bosette seg i New York. Målet var å bli en best mulig musiker.

- USA er jo der jazzen kommer fra, og der mitt musikalske hjerte ligger. Mens jeg bodde i Oslo pleide jeg å reise over et par måneder i året for å ta timer, høre musikk og la meg inspirere. Etter hvert fant jeg ut at jeg måtte bo der. Jeg ville prøve å spille med de beste for å få erfaring og bli så god som mulig. Å spille med folk som er bedre enn deg selv, er den beste måten å utvikle seg på, sier han. Oppholdet har også gitt ham et nettverk som han nå nyter godt av:

- For å få det til å gå rundt økonomisk er jeg mye på turné. I New York ble jeg kjent med mange fra andre steder i verden, som også har flyttet hjem, så nå reiser jeg rundt og spiller i land hvor jeg kjenner folk.

FELLESSKAPET STYRKER

De tre er skjønt enige om at det de har oppnådd så langt i karrieren bygger på flere faktorer, der talent og hard jobbing utgjør kjernen. Og de støtter Ivar Fiane når han hevder at det grunnlaget som ble lagt i Skien også har hatt sitt å si.

- Det er minst to aspekter ved det å gå på musikklinja. For det første får man et veldig bra grunnlag, en brei plattform der både teori og ferdigheter inngår. Men like viktig er møtet mellom elevene – det at de trigger og pusher hverandre gjør at man i mange tilfeller kommer mye lenger enn hva man ville gjort hver for seg.

FAKTA:

Bjørn Vidar Solli

JAZZMUSIKER: Født i 1979, oppvokst i Skien, jobber som frilans jazzgitarist. Utdannet ved Musikkonservatoriet i Trondheim, spilt med med en rekke konstellasjoner (blant disse Hot Club de Norvège). Hans egen gruppe, Solid!, ble under Moldejazz i 2002 kåret til årets unge jazzmusikere.

Fredrik Brattberg

DRAMATIKER OG KOMPONIST: Født i 1978, oppvokst i Porsgrunn, jobber som frilans dramatiker og komponist og studerte komposisjon hos Wolfgang Plagge i Oslo. Debuterte i 2008 som dramatiker, hans skuespill «Tilbakekomstene» ble i fjor antatt ved Festival of European Contemporary Playwrights i København. Samme stykke ble tidligere i år gjenstand for en iscenesatt opplesning i New York, og får 30. august premiere ved Nationaltheatret i Oslo

Arild Bakke

SOLIST OG ORGANIST: Født i 1979, oppvokst i Porsgrunn, jobber som frilans solist og organist. Bachelor i klassisk sang fra Norges musikkhøyskole i Oslo. Kjentsom en av de fire originale medlemmene i OperaGutta

På forsiden nå


...

Krev lavere rente nå!

Høstkampen om bankkundene har startet. Tiden er inne for å kontakte banken og prute på boliglånsrenta.

Solid doning på veien

BAMBLE: Klokken 18.00 startet en transport fra kaia til Ineos på Rønningen. Derifra skal den 72 meter lange og rundt 400 tonn tunge transporten ta seg opp på hovedveien, følge denne noen kilometer mot Skjerkøya, før den tar oppover mot Herum. Transporten er flere minutter forsinket på grunn av en litt for skrå bakketopp.

...

Disse brødene vil "alle" ha

VINJE: Bakeriet på Mjonøy har på kort tid opparbeidet seg en kundekrets for bakervarer som blir lagt merke til langt utenfor Telemark.

...

Gaupe stopper ny satsing på sau

VINJE: Telemark har landets høyeste antall gaupefamilier etter den siste bestandsmålingen til Rovdata. Tove Bringsvær søker driftsmuligheter på gården hun overtar, men sau er uaktuelt. Vinje kommune fraråder sauehold som følge av høye tapstall.