Klikk for å aktivere kartet
+
-

Kilde: Statens Kartverk/Geodata AS

- Ville stjele passasjerene

Aldri har forholdene rundt flytrafikken i Skien vært så kaotiske og uoversiktlige som i går. Mens selskapet Vildanden la ut med sitt nye fly på ruta mellom Skien og Bergen, forsøkte Coast Air å kaste seg inn i kampen om de samme passasjerne med Vildandens gamle fly.

Trond Andersen E-post
Publisert 01.11.2005 kl 22:27 Oppdatert 02.11.2005 kl 11:18

Tips en venn på e-post:


- STJAL PASSASJERER: Ut på formiddagen tirsdag tikket det inn en melding til Geiteryggen som bekreftet at Vildandens passasjerer fra Bergen var loset inn på Coast Air-flyet. - Regelrett tyveri, konstaterte Marie Myklebust, Tore Sundvor og Magne Forland. foto: inge fjelddalen Foto: INGE FJELDDALEN
- STJAL PASSASJERER: Ut på formiddagen tirsdag tikket det inn en melding til Geiteryggen som bekreftet at Vildandens passasjerer fra Bergen var loset inn på Coast Air-flyet. - Regelrett tyveri, konstaterte Marie Myklebust, Tore Sundvor og Magne Forland. foto: inge fjelddalen Foto: INGE FJELDDALEN
- STJAL PASSASJERER: Ut på formiddagen tirsdag tikket det inn en melding til Geiteryggen som bekreftet at Vildandens passasjerer fra Bergen var loset inn på Coast Air-flyet. - Regelrett tyveri, konstaterte Marie Myklebust, Tore Sundvor og Magne Forland. foto: inge fjelddalen Foto: INGE FJELDDALEN

- Dette er et forsøk på tyveri av våre passasjerer, sier Magne Forland i Vildanden.

Tirsdag morgen landet den 48 seter store turbopropmaskinen lett og elegant på Geiteryggen, iført nymalt Vildanden-logo. Like etter tok maskinen av på sin jomfrutur til Bergen, med sytten passasjerer om bord.

KLAR DEMONSTRASJON

Omtrent samtidig prøvde Coast Air forgjeves å lande på Geiteryggen med 18-setersflyet selskapet i hui og hast satte inn på ruten mellom de to byene. For øvrig samme flyet Vildanden har benyttet hittil.

- Tirsdagens værforhold, med tåke og det pøsende regnværet, ble en klar demonstrasjon av det større flyets kapasitet. Derfor satte det hjulene uten problemer ned på Geiteryggen, mens Coast Air-maskinen måtte oppgi landing, og fortsette til Torp i stedet. Allerede første dagen ga en klar demonstrasjon av 48-seterens tekniske overlegenhet, sa en entusiastisk Magne Forland under en improvisert pressekonferanse på Geiteryggen i går. Forland er en av initiativtagerne til Vildanden, som med sine tyvetalls aksjonærer ser en framtid for passasjertrafikk på Geiteryggen.

POLITIANMELDELSE?

- Selv om Coast Air forsøker å stikke kjepper i hjulene, skal vi komme godt ut av dette. Passasjergrunnlaget mellom Skien og Bergen er altfor tynt for to selskaper, og jeg regner med at situasjonen raskt vil roe seg. I samråd med advokater vil vi for øvrig overveie å politianmelde Coast Air for regelrett tyveri av vår eiendom - nemlig passasjerene fra Bergen som var booket inn på Vildanden-flyet før bruddet mellom oss og Coast Air. Disse passasjerene ble tirsdag mer eller mindre tvunget om bord på Coast Air-flyet, som måtte lande på Torp, sier Forland.

30 000 I ÅRET

- Med maskinen fra DAT på plass, får passasjertrafikken på Geiteryggen et realt løft. Mange kvier seg for maskiner som regnes som småfly. Fly i femtiseters-klassen har komfort og service på høyde med det man venter som flypassasjer. Jeg er sikker på at Geiteryggen vil begynne å heve seg mot gamle nivåer. I første rekke sikter vi mot 30 000 passasjerer i året. Men det stopper ikke der - vi har andre destinasjoner i kikkerten som kan innlemmes i rutenettet etterhvert. Med DAT er det naturlig å tenke Billund på Jylland, med en Torp-lignende posisjon på det danske flynettet. Derfra går en rekke ruter til europeiske storbyer, sier Forland.

NYTT SELSKAP

De juridiske grep for å sikre Vildandens overgang til 48-seters maskinen, er tatt ved å opprette et nytt driverselskap, Skien Lufttransport AS. De tre fremste aksjonærene er foruten Forland, styreleder Tore Sundvor i Vildanden, samt daglig leder i Skien Lufthavn, Marie Myklebust. Vildanden blir et sovende selskap, med aksjekapitalen intakt, slik at den kan brukes i konsolideringen av det som skal bli framtidsrettet flytrafikk på Geiteryggen, poengterer initiativtagerne. Med det som nå er på plass, har aksjonærgruppen i Skien lagt omlag seks millioner kroner i potten, sier en optimistisk Magne Forland.