- TA PLASS!: I dag starter den nye flyruten fra Skien til Bergen. Nå er alle klare til avgang. Fra venstre styrmann Tommy Jakobsen, kaptein Atle Larsen, daglig leder Marie Myklebust i Vildanden AS og styreformann Tore Sundvor i Vildanden AS. FOTO: ARILD HANSEN

Tar av i dag

SKIEN: I dag løfter det første flyet av fra Geiteryggen og setter kurs mot Bergen. I løpet av et par måneder vil det være klart om flyruta er liv laga.

Lars Løkkebø E-post
Publisert 23.01.2005 kl 21:57 Oppdatert 23.01.2005 kl 21:57

Tips en venn på e-post:


...
- TA PLASS!: I dag starter den nye flyruten fra Skien til Bergen. Nå er alle klare til avgang. Fra venstre styrmann Tommy Jakobsen, kaptein Atle Larsen, daglig leder Marie Myklebust i Vildanden AS og styreformann Tore Sundvor i Vildanden AS. FOTO: ARILD HANSEN

Klokken 06.30 tar det første flyet av fra Geiteryggen og setter kursen til Bergen. Med på flyet er i alle fall åtte passasjerer. Det var de siste tallene som daglig leder Marie Myklebust i Vildanden AS hadde for hånden i går kveld. I går kveld kom også flyet som skal brukes på ruten til mellom Skien og Bergen til Skien.

- Det er klart at dette blir spennende. Jeg regner med at vi trenger et par måneder før vi ser hvordan dette vil gå. Men jeg håper jo at de reisende finner ut at vi har et godt tilbud, sier styreformann Tore Sundvor i selskapet Vildanden AS.

Dette er dette selskapet som står for driften av flyruta.

DET MESTE ER PÅ PLASS

- Joda, vi har det meste på plass. Alle har gjort en kjempejobb den siste tiden, sier Marie Myklebust.

Det betyr at alt av sikkerhetssystemer og andre ting skal fungere når de første passasjerene skal gjennom og inn og ut av fly på Geiteryggen i dag.

- Det eneste vi har hatt litt problemer med de siste dagene er bookingsystemene våre. Men vi får dette på plass også, sier Myklebust.

I likhet med Sundvor er Myklebust spent men optimist.

- Så langt jeg har oversikt over reiser åtte personer ut med første fly mandag. Skal vi klare oss i lengden må vi ha et belegg på ti eller mer, sier hun. Dette betyr et belegg på rundt 50 prosent. Men vi trenger selvfølgelig litt tid på oss. Men jeg føler at interessen har vært god den siste tiden, sier hun.

RIMELIGERE ENN TORP

Da TA var inne og sjekket priser på hva det koster å fly fra Geiteryggen til Bergen og sammenlignet dette med priser for å reise fra Torp til Bergen kom Geiteryggen rimeligst ut.

- Vi kommer til å kjøre en del tilbud nå i startfasen, sier Marie Myklebust.

Det betyr at prisene man nå oppnår på Geiteryggen er billigere enn fra Torp. Torp har også gode tilbudspriser til tider, men dette er også biletter som forsvinner svært fort og som er i et begrenset antall. Det er Widerøe som flyr strekningen fra Torp til Bergen.

- Det vi håper på er jo at vi skal kapre en god del av oljependlerne, sier Marie Myklebust.

Rutetidene til og fra Geiterygger er da også lagt opp slik at det skal passe blant annet med helikopterrutene til Nordsjøen.

MANGE LOKALE EIERE

Bak selskapet Vildanden AS står 19 bedrifter og enkeltpersoner som samlet har tegnet seg for 3 millioner kroner i aksjekapital. Den største aksjonæren er Kystfly AS med 20 prosent av aksjene. Også Coast Air eies i av Kystfly AS, som igjen eies av rederen Trygve Seglem. De øvrige 18 aksjonærene i Vildanden er bedrifter og enkeltpersoner fra Grenland.

Tore Sundvor er styreleer i selskapet. De øvrige styremedlemmene er ildsjelen og initiativtakeren for prosjektet Magne Forland, lege Jostein Sauar, administrerende direktør Harald Fehn i Pahlen International AS og daglig leder for Aaltvedt Betong AS, Tore Aaltvedt.

Coast Air setter inn en Jetstream 31 med 19 seter på vestlandssruten. Årspotensialet for ruta er beregnet til rundt 30 000 passasjerer. Et enkelt regnestykke er følgende: Forutsetter vi at Coast Air gjennom sommeren og til høsten flyr med samme hyppighet som i ruteplanen frem til påske så innebærer det litt over 1600 enkeltflyginger over året. Med fullt belegg på Jetstreamen gir det grovt 32 000 passasjerer.