...
Stadig flere bruker sosiale medier i jobbjakten. Bedriftene har for lengst gjort sitt inntog på blant annet Facebook. Foto: Terje Pedersen, ANB

Jobbjakt med sosiale medier

Oslo (ANB): Stadig flere bruker sosiale medier i jobbjakten. Her er tipsene – og fallgruvene.

Bjørn Erik Dahl
Bjørn Erik Dahl, ANB Profil E-post
Publisert 12.12.2011 kl 09:36 Oppdatert 23.01.2012 kl 08:37

Tips en venn på e-post:

www.ta.no Se alle stillinger (39)





Direktør Kristian Fæste i Xtra personell er blant bedriftslederne som har fått øynene opp for bruk av sosiale medier i både jobbjakt og andre jobbsammenhenger.

– Hvorfor skal man bruke sosiale medier i jobbjakten?

– Fortsatt er det slik at de fleste stillinger lyses ut i ordinære stillingsannonser, så man må fortsatt søke jobber på vanlig måte. Men sosiale medier er godt egnet til å forhøre seg om bedriftene man tenker å søke jobb i, eller få tips om ledige stillinger. I tillegg ser vi stadig flere eksempler på at virksomheter legger merke til enkeltindivider i sosiale medier og tar dem inn til samtaler for å se om de kan passe til en stilling. Dette er ofte stillinger som ikke utlyst på ordinær måte, sier Fæste til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Hva er dine beste tips for den som jakter jobb via sosiale medier?

– Det beste tipset må være at jobbjakten må foregå både på tradisjonell måte og i sosiale medier. Det ene bør ikke utelukker det andre. Ellers kan det være viktig å bli Facebook-fan av bedrifter du kunne tenke deg å jobbe for. Kanskje får du vite om ledige jobbmuligheter litt før alle andre på den måten. Bruk også LinkedIN aktivt, bygg en ordentlig profil som forteller hva du kan og hva du er god på, og bygg LinkedIN-nettverk. Flere bedrifter bruker LinkedIn aktivt til rekruttering. Delta for eksempel aktivt i LinkedIN-grupper som diskuterer ulike tema, og diskuter på det du har kompetanse på.

– Og hva er fallgruvene ved bruk av sosiale medier i jobbjakten?

– Arbeidsgivere er opptatt av lojalitet. Ikke gjør noe som kan stille spørsmål ved lojaliteten din. Legger du for eksempel ut meldinger som er negative om eksisterende arbeidsgiver, er nok det noe som vil gjøre en potensiell framtidig arbeidsgiver veldig skeptisk. Å aktivt promotere at man er på jobbjakt mens man har en annen jobb er nok heller ikke det lureste man gjør, mener Fæste.

Hver tredje nordmann bruker sosiale medier aktivt i jakten på drømmejobben. Og en av fem har søkt på jobb via slike tjenester. I løpet av det siste året har kvinner passert menn, og er nå de mest ivrige brukerne av sosiale medier i jobbjakten. Dette kommer frem i en landsdekkende undersøkelse som ble utført for bemanningsselskapet Xtra personell tidligere i år.

31,5 prosent av de spurte har brukt sosiale medier til jobbjakt, mens 19,6 prosent faktisk har søkt jobb via slike nettsteder. Dette er en økning på 3,6 prosent fra fjorårets undersøkelse, da 16 prosent oppga at de hadde søkt jobb på denne måten.

Kvinnene står for brorparten av økningen. I 2010-undersøkelsen hadde 32,2 prosent av mennene og 30,4 prosent av kvinnene brukt sosiale medier i jobbjakten. I år har andelen menn sunket til 27,4 prosent, mens hele 35,9 prosent av kvinnene benytter nettverkstjenestene til dette.

– Det er som forventet at andelen som søker jobb via sosiale medier øker jevnt. Jeg tror potensialet for ytterligere økning i årene som kommer er stort – vår erfaring er at slike kanaler blir stadig viktigere. Selv om tall fra Norsk InternettPanel viser at menn totalt sett surfer mer på nett enn kvinner, vet vi at kvinner dominerer i sosiale medier. Da er det ikke så rart at de i økende grad bruker dem til jobbsøking også, sier Kristian Fæste i en kommentar til undersøkelsen.

– Facebook er det klart mest kjente og brukte sosiale nettverket, så det er naturlig at det er populært også til dette formålet. LinkedIn er et smalere medium, som til gjengjeld er skreddersydd for å opprettholde profesjonelle kontakter, legge ut CV-er og søke jobb – noe stadig flere tydeligvis har oppdaget. Mitt råd er å gå bredt ut, og lete etter jobb i flere sosiale medier samtidig, sier Kristian Fæste.

Leder for karrieresenteret ved Universitetet i Oslo og Aftenpostens jobbekspert, Gisle Hellsten, mener at vi må akseptere at jobbsøkeprosessen blir stadig mer interaktiv. Han sier til avisa at det blir stadig vanligere, også i Norge, at arbeidsgiverne googler arbeidssøkere.

– Alle som søker jobb bør tenke nettetikette. Det du publiserer på nett blir synlig for andre. Har du lagt ut noe upassende tidligere så bør du rydde i egen jungel, sier Hellsten til Aftenposten.

– Tidligere var det bare via CV og søknad man viste de beste sidene ved seg selv. Nå brukes også nettet til dette formålet. Det betyr ikke at man må ha ekstrem hard selvsensur, men at man bør tenke bevisst gjennom hva man legger ut, mener jobbeksperten.

Nordmenn er uansett langt mer positive til bruk av sosiale medier i arbeidslivet enn våre skandinaviske naboer. Seks av ti norske arbeidstakere tror de kan finne ny jobb via sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn, ifølge en undersøkelse fra bemanningsselskapet Randstad.

Også i businesskretser blir fenomenet mer utbredt.

– I tillegg til å registrere seg hos og kontakte relevante rekrutterings- og hodejegerselskaper, ville jeg som jobbsøker fokusert på LinkedIn, sier hodejeger Nicholay Johansen Tehrani hos Hodejegerne Møllerstad & Christiansen til DN.no

– LinkedIn er det absolutt viktigste. Jeg ville mye heller brukt tid på å involvere meg i diskusjoner i relevante nisje- og faggrupper på LinkedIn enn å bruke tid på andre nettverk. Jeg tror merverdien av andre digitale nettverk er minimal, legger han til.

Trond Reite (33) sier til DN.no at også Twitter kan gjøre susen.

– I min tidligere jobb, som bare var midlertidig, skrev jeg i en tweet: «Over budsjett før lunsj!». Det fungerte tydeligvis, for kort tid etter ble jeg kontaktet av firmaet Mobilskole, som lurte på om jeg ville ta en prat. Den praten ga meg fast jobb som salgssjef, sier Reite. (ANB)